علت صدای مفاصل زمان ورزش چیست؟

صدا دادن مفاصل یکی از مسائلی است که باعث نگرانی افراد می شود! در این مقاله می خواهیم به مهم ترین دلایل صدای مفاصل هنگام ورزش یا پیاده روی بپردازیم.
علت صدای مفاصل زمان ورزش چیست؟

علت صدا دادن مفاصل هنگام ورزش چیست؟

یکی از مشکلاتی که باعث نگرانی ورزش کاران می شود، صدای مفاصل زمان ورزش است. گاهی اوقات ورزشکاران هنگام انجام تمرین های ورزشی یا حتی راه رفتن صدایی از ناحیه مفاصل خود می شنوند و این سوال برایشان پیش می آید که چرا مفصل صدا می دهد و آیا نگران کننده است؟ در این مقاله می خواهیم به بررسی کامل دلایل صدای مفاصل زمان ورزش بپردازیم. پس اگر ورزش کار هستید و به دنبال دلیل صدا دادن مفاصل پا که البته گاهی هم نگران کننده است هستید، در این مقاله از ورزش کالا همراه ما باشید تا شما را راهنمایی کنیم.

چرا مفاصل هنگام ورزش صدا می دهند؟

افراد مختلف با شنیدن صدا مفصل، به این فکر می افتند که شاید قولنج آن ها شکسته باشد که در این صورت جای نگرانی نیست؛ اما اگر صدای قولنج شما نباشد، می تواند نشانه ای از بروز مشکلات مفصلی یا آرتروز باشد. البته این نظریه همیشه درست نیست و می تواند نشانه بیماری یا خطر نباشد. گاهی اوقات هنگام انجام تمرین های ورزشی یا حتی راه رفتن، مفصل ها صدا می دهند. صدای مفاصل زمان ورزش هم دلایل مختلفی دارد؛ گاهی اوقات این دلایل نگران کننده هستند و گاهی اوقات جای نگرانی نیست. در این بخش می خواهیم به بررسی 8 مورد از مهم ترین دلایل صدای مفاصل زمان ورزش بپردازیم:

1. صدای طبیعی مفصل

صدای طبیعی مفصل ها مربوط به داخل مفصل یا بافت های اطراف آن است. این صدا در زانو، مچ پا، شانه و مفصل لگن در افراد جوان وجود دارد. در چنین حالتی احتمال آن که داخل مفصل یا بافت های اطراف آن در حالت غیر معمول قرار گرفته باشند و با انجام تمرین ورزشی یا راه رفتن به قسمت دیگری گیر کند. در این مواقع است که شما صدای مفصل ها را می شنوید! اگر دقت کنید، افراد معمولاً پس از مدتی متوجه می شوند که باید عضلات خود را در کدام طرف و چگونه حرکت دهند تا این صدا شنیده نشود. مثلاً ممکن است هنگام دمبل زدن این صدا از ناحیه مچ دست شما به گوش برسد. این نوع صدا طبیعی است و جای نگرانی ندارد؛ فقط بهتر است مفصل خود را در وضعیتی که باعث ایجاد صدا می شود، قرار ندهید. تنها در صورتی که این صدا همیشگی و با درد همراه است، باید به پزشک متخصص مراجعه کنید.

2. آزاد شدن گاز میان مفاصل

یکی دیگر از دلایل صدای مفاصل زمان ورزش یا در زمان های دیگر، این است که مفصل دارای مایعی است و آزاد شدن گاز در این مایع می تواند حباب تولید کند. حال اگر این گاز آزاد شود، حباب ها دقیقاً مانند ترکیدن بادکنک عمل می کند و شما صدای آن را می شنوید.

 

3. حرکت تاندون ها

با حرکت مفاصل، تاندون های اطراف آن هم تغییر می کنند. حرکت کردن باعث عبور تاندون ها از روی برجستگی های استخوانی اطراف مفصل می شود. با باز و بسته شدن مکرر مفصل و عبور تاندون از روی این ناحیه صدایی ایجاد می شود که خود فرد و افرادی که کنار او هستند، می شوند.

4. آرتروز زانو

یکی دیگر از شایع ترین دلایل صدای دادن مفاصل بزرگ نظیر زانو، آرتروز زانو است که در سنین بالا و به دلیل ساییدگی مفاصل صدا ایجاد می کند. علت واقعی آن هم از بین رفتن غضروف بین استخوان ها در مفصل است که باعث قرارگیری استخوان ها روی هم و تراش خوردن سطح آن ها می شود. البته این صدا تنها در زانو رخ نمی دهد و ممکن است در شانه، دست، گردن و سایر نقاط بدن هم صدای آن را احساس کنید. مثلاً اگر از وزنه دمبلی سنگین استفاده می کنید، حتماً باید دقت کنید که بیش از اندازه توان شما و بدون گرم کردن بدن نباشد! در صورت ابتلا به آرتروز باید دوره درمان را شروع کنید که معمولاً با تغییر عادت های روزانه شما امکان پذیر است.

درد مفاصل زمان ورزش

5. آسیب دیدگی و پارتی رباط

اگر رباط زانوی شما پاره شود، حرکت طبیعی مفصل زانو مختل می شود و همین مسئله باعث می شود تا پای شما صدا دهد. معمولاً افرادی که رباط صلیبی قدامی زانوی آن ها پاره می شود، این صدا را به صورت تق تق زانو می شوند. اگر از افرادی هستید که از حلقه ورزشی استفاده می کنید، حتماً باید دقت کنید که پیش از انجام ورزش بدن خودتان را گرم کنید تا با رباط شما آسیب نبیند.

6. پارگی مینیسک زانو

میسینگ زانو یکی از بخش های بسیار مهم و اساسی در زانو هستند که وظیفه کاهش فشار و ضربه گیری بین استخوان های مفصل زانو را برعهده دارد. پارگی این قسمت می تواند به صورت ناگهانی یا به مرور باشد. یک دلیل مهم صدای مفاصل زمان ورزش همین مسئله است که در صورت بروز باید به پزشک متخصص مراجعه کنید.

7. کندرومالاسی یا نرمی غضروف کشکک زانو

در صورتی که کشکک زانوی شما به هر دلیلی نرم شده باشد، فشار بیش از حد می تواند باعث ایجاد صدای زانو باشد. نرم شدن زانو ممکن است برای هر ورزشکاری رخ بدهد و شایع ترین دلیل صدا دادن زانو همین مسئله است.

8. صدای حاصل از کشیدن عمدی مفصل ها

گاهی اوقات بدون آن که بدن شما مشکلی داشته باشد، مفصل ها صدا می دهند و این صدا کاملاً عمدی است. مثلاً هنگامی که شما انگشتان دست خود را می کشید، صدایی به گوش می رسد که همان صدای مفصل است. البته علت دقیق آن معلوم نیست؛ بسیاری از متخصصان عقیده دارند که با کشیده شدن مفصل ها، حجم داخل آن بیشتر و فشار منفی داخل باعث می شود تا گازهای محلول در مایع خارج و حباب تشکیل شود. در این صورت با ترکیدن حباب ها صدا ایجاد می شود.

آیا صدای مفصل نگران کننده است و باید به پزشک مراجعه کنیم؟

صدا دادن مفاصل بسته به شرایط سنی و مفاصل می تواند طبیعی باشد یا نشان دهنده وجود یک بیماری خاص باشد! در هر حال معمولاً صدای مفاصل زمان ورزش نگران کننده نیست اما اگر با درد و التهاب همراه باشد، حتماً باید به پزشک متخصص مراجعه کنید. اگر مفصل شما آسیب دیده باشد، پزشک معالج با عکس برداری می تواند بیماری را بررسی کند. همچنین اگر هنگام زمین خوردن یا وارد شدن ضربه به مفصل این اتفاق رخ دهد، ممکن است دچار آسیب دیدگی شده باشید که در این صورت باید سریعاً به پزشک مراجعه کنید.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد