دلایل زانو درد هنگام ورزش چیست و راهکاری آن بدانید!

دلایل زانو درد هنگام ورزش چیست و راهکاری آن بدانید!

دلایل زانو درد هنگام ورزش چیست و راهکار های آن را بشناسید!

شاید این مشکل برای شما هم پیش آمده باشد، بعد از ورزش زانو درد به سراغ شما هم آمده باشد. درد و سفتی زانو می تواند لذت ورزش کردن را از شما بگیرد. در این مقاله از ورزش کالا به حل این مشکل خواهیم پرداخت. عضلات ران شما، تامین کننده قدرت زانوی شماست. تاندون ها و رباط ها وظیفه نگهداری از استخوان را دارد.

ساختار زانوی هر انسانی پیچیده است. زمانی که این ساختارها به دلیل آسیب دیدگی، بیماری یا عفونت عملکرد درستی نداشته باشد، می تواند باعث درد و سفتی زانو پس از ورزش شود. این ساختار به دو دسته حاد و مزمن تقسیم بندی می شود. آسیب دیدگی حاد معمولا به طور ناگهانی و با درد شدید رخ می دهد. آسیب دیدگی مزمن به دلیل انجام حرکات سنگین بر روی یک نقطه از بدن است.

مفصل زانو از سه استخوان تشکیل شده است. این سه عبارتند از:

  • 1. استخوان پایین پا
  • 2. استخوان ران
  • 3. استخوان کشکک زانو

زانو معادل 1.5 برابر وزن انسان، وزن تحمل می کند و هر گونه فشار و حرکات سنگین موجب درد در ناحیه جلوی زانو می شود.

روش های درمان قسمت های مختلف زانو متفاوت است. به همین دلیل علت اصلی درد در زانو مهم است. بنابر توصیه پزشکان، ورزش هایی که نیاز به پرش بلند دارند یا انسان باید به طور مداوم در حال چرخش باشد، مانند والیبال، فوتبال، تنیس برای حفاظت از زانوها به تمرینات بیشتری نیاز دارد. ورزش هایی که فشار زیادی را به زانو می آورند و باعث فشار مضاعف بر روی زانو می شود، باید تحت نظر پزشک ومتخصص انجام و کنترل شود. ورزش کردن گرچه برای بدن مفید است اما گاهی ممکن است از تقویت عضلات جلوگیری کند.

علائم اولیه زانو درد

  1. احساس درد و سوزش در زانو
  2. احساس درد هنگام انجام حرکات ورزشی و خم شدن

راه های پیشگیری از آسیب دیدگی زانو

درمان زانو درد ورزش

1. استفاده از کفش مناسب در حین ورزش کردن

انتخاب کفش مناسب در ورزش بسیار ضروری است. هر انسانی می داند، پا قلب دوم انسان است. انتخاب کفش مناسب در ورزش، به سلامت هر چه بیشتر پا کمک می کند. فشار و فعالیتی که به پا وارد می شود، باید توسط کفش مناسب مهار شود، در غیر این صورت موجب پا درد، خستگی و سفت شدن عضله میشود. در هنگام خرید کفش ورزشی باید به آناتومی مخصوص هر کفش که شامل محل شست پا، پشت پاشنه، داخل کفی، وسط کفی، گردنی مچ پا و زائده پاشنه توجه نمود.

2. ورزش کردن در محل و سطح مناسب

در ورزش کردن انتخاب سطوح مناسب از مهم ترین نکات در ورزش به کار می رود. استفاده از تجهیزات و وسایل ورزشی مناسب در سلامت بدنی شما تاثیر به سزایی دارد.

3. گرم کردن بدن قبل از تمرین

گرم کردن بدن قبل از ورزش، یک امری ضروریست و باید به شیوه های درست انجام شود. گرم کردن بدن، از آسیب های احتمالی در ورزش کردن جلوگیری میکند و باعث تاثیر گذاری هرچه بیشتر ورزش بر بدن می شود. همچنین به کاهش گرفتگی عضلات، فعال شدن سیستم قلب و عروقی در بدن می شود. گرم کردن باید از حرکات آهسته شروع و به تدریج سرعت حرکات افزایش پیدا کند.

4. انجام حرکات صحیح ورزشی

حرکت ورزشی باید به درستی و بدون آسیب زدن به اندام های بدن صورت بگیرد. حرکات صحیح و درست از سلامت شما محافظت میکند. باید در انجام این حرکات دقت کافی داشته باشید. صدمات ناشی از ورزش نکردن صحیح، می تواند آسیب های جبران ناپذیری به بدن شما وارد کند. انتخاب لباس مناسب و آزاد بودن لباس، تاثیر زیادی در انجام حرکات صحیح دارد.

5. تعیین سطح شدت حرکات ورزشی

انجام حرکات ورزشی با شدت متوسط بهترین انتخاب است. حرکات ورزشی با سرعت پایین یا سرعت بالا، خطر آسیب دیدگی در شما افزایش می دهد و باعث خستگی میشود.

 حرکات ورزشی مخصوص زانو درد

  • - بالا بردن مستقیم پا
  • - دراز کشیدن به پهلو و انجام حرکات کششی پا
  • - بلند کردن قسمت داخلی ران

آیا ورزش های هوازی به التیام درد زانو کمک میکند؟

ورزش های هوازی همچون شنا، حرکت پروانه و تردمیل به شما کمک میکند تا بدون فشار بر روی بدن انجام شود. تمرین هوازی به شما کمک میکند، تا عضلات زانو تقویت شود و به بهبودی شما کمک بیشتری می کند.

 ورزش برای ورم زانو

توصیه های مهم قبل و بعد حرکات ورزشی

  • 1. مرور بر برنامه ورزشی

نوشتن برنامه مناسب بر روی کاغذ می تواند به شما کمک کند، تا طبق روال برنامه بدون سردرگمی پیش بروید.

2. سرد کردن بدن

سرد کردن بدن یک رکن مهم در ورزش کردن است. سرد کردن به پایین آوردن دمای بدن کمک می کند و باعث می شود آسیبی به بافت ها نرسد. همچنین سطح فشار خون را به حالت اولیه خود بر می گرداند.

  • 3. خواب کافی

خواب کافی و زود بیدار شدن حداقل نیم ساعت قبل از ورزش باعث می شود عضلات برای ورزش و انجام حرکات آمادگی لازم را داشته باشد.

  • 5. داشتن وعده غذایی مناسب

به هنگام ورزش سوخت و ساز بدن افزایش می یابد و بدن نیازمند کربوهیدرات ها و پروتئین ها برای به دست آوردن انرژی از دست رفته است .داشتن وعده غذایی مناسب به کاهش درد در زانو و کمر کمک می کند.

  • 6. دوش آب سرد

دوش آب سرد، تاثیر به سزایی در شاداب کردن و التیاب بخشیدن به بدن بعد از ورزش دارد.

  • 7. نوشیدن آب کافی

نوشیدن آب کافی در طول ورزش به سوخت و ساز بدن کمک می کند. طبق گفته متخصصان، نوشیدن 600 گرم آب قبل از ورزش توصیه می شود.

سخن پایانی

همان طور که در این مقاله خواندیم زانو ساختار پیچیده ای دارد. فشار مضاعف و آسیب دیدگی سبب ایجاد درد پس از ورزش می شود. در این مقاله راهکار های مقابله با زانو درد گفته شد. امیدواریم از خواندن این مقاله لذت برده باشید.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد