علت کلیه درد هنگام ورزش چیست؟

علت کلیه درد هنگام ورزش کردن 

ممکن است زمان ورزش کردن احساس درد، در نواحی مختلف بدن کنید. بسیاری از ورزشکاران به هنگام انجام فعالیت های ورزشی یا به هنگام استراحت، دچار عارضه کلیه درد می شوند. اما بر اساس شواهد به دست آمده، کلیه درد به هنگام ورزش کردن، یک امری طبیعی به حساب می آید و نگران کننده نیست. ورزشکاران فکر می کنند، اگر شدت تمرینات خود را بیشتر کنند و سپس درد به سراغشان بیاید، یعنی بهتر از بقیه افراد تمرین کرده اند. در صورتی که احساس درد بعد از ورزش یک فرضیه ی غلط است. در این مقاله قصد داریم به بررسی علت کلیه درد به هنگام ورزش بپردازیم.

احساس درد کلیه به هنگام ورزش کردن

بسیاری از ورزشکاران به هنگام انجام فعالیت های ورزشی، در ناحیه شکم احساس درد می کنند. درد پهلو به هنگام ورزش یک درد زودگذر محسوب می شود. افراد تازه کار، که به تازگی شروع به انجام فعالیت های ورزشی کرده اند، بیشتر از سایر افراد به عارضه کلیه درد دچار می شوند. اگر ورزشکار  قوای جسمی و بدنی خود را تقویت کند، سبب می شود این درد بوجود نیاید.

با توجه به شواهد به دست آمده، درد های شکمی به هنگام ورزش، به دلیل نبود اکسیژن کافی و دیافراگم حین انجام فعالیت های ورزشی است. دیافراگم پرده ماهیچه ای بین شکم و سینه است و سبب کنترل نفس کشیدن می شود. زمانی که ورزشکار قبل از شروع تمرین، بدن خود را گرم و آماده کند، موجب می شود سیستم تنفسی و گردش خون، به کل بدن اکسیژن برساند. 

نکات مهم برای جلوگیری از کلیه درد به هنگام ورزش

  • بدن خود را گرم کنید

قبل از شروع فعالیت ورزشی، حرکات کششی ساده انجام دهید و بدن خود را گرم کنید. این حرکت موجب می شود، بدن شما آمادگی لازم برای انجام تمرینات را داشته باشد.

  • نوشیدن آب کافی

قبل از شروع تمرین و در طول انجام فعالیت های ورزشی، از نوشیدن آب غافل نشوید. کمبود آب در بدن سبب می شود، اکسیژن کافی به بدن نرسد.

  • انجام عمل دم و بازدم حین ورزش

به هنگام ورزش کردن انجام عمل دم و بازدم را فراموش نکنید و به هیچ وجه نفس خود را در سینه حبس نکنید. زیرا این عمل موجب می شود، عمل اکسیژن رسانی به درستی در بدن انجام نشود و احساس درد شکم کنید.

  • رژیم غذایی سالم

پیروی از یک رژیم غذایی سالم، بسیار حائز اهمیت است. قبل از ورزش کردن از خوردن غذای های چرب و سنگین که به خوبی هضم نمی شود، جدا خودداری کنید. همچنین یک ساعت قبل از ورزش، یک وعده غذایی سبک میل کنید. 

  • داشتن برنامه تمرین صحیح 

برای انجام فعالیت های ورزشی خود، یک برنامه ریزی درست طبق نظر مربی برای خود داشته باشید. انجام تمرینات ورزشی به صورت درست و مرتب، درد های شکمی را کاهش می دهد.

  • انجام تمرینات شکم

بخاطر داشته باشید که عضلات ضعیف باعث می شود کلیه درد به هنگام ورزش به سراغ شما بیاید. از تقویت عضلات شکم و کمر غافل نشوید.

 درمان پهلو درد هنگام ورزش کردن

هنگامی احساس درد میکنید، به آرامی نفس بکشید و سپس به آرامی شروع به قدم زدن کنید. در حین قدم زدن، دستان خود را به صورت کششی به سمت بالای سر خود بیاورید و حرکات کششی انجام دهید و نفس عمیق بکشید.

از مصرف غذاهای چرب و پر فیبر همچون گوشت قرمز و لبنیات جلوگیری کنید. زیرا این مواد غذایی سبب می شود معده به خوبی آن را هضم نکند. هضم شدن غذا یکی از نکته های بسیار مهم در ورزش تلقی می شود.

از نوشیدن انواع آبمیوه ها قبل از شروع ورزش بپرهیزید.

زمانی که در ناحیه شکم و پهلو احساس درد کردید، محل درد را با دستان خود فشار دهید و به آرامی نفس بکشید.

کلام آخر

در این مقاله به بررسی علت کلیه درد به هنگام ورزش پرداختیم. کلیه درد در ورزش، یک درد زودگذر است و رعایت کردن نکات مهم قبل و بعد ورزش کردن، از بروز این درد جلوگیری می کند. علت کلیه درد به هنگام ورزش ناشی از کمبود اکسیژن است. با تقویت عضلات شکم و کمر از بروز این درد جلوگیری کنید. امیدواریم با مطالعه مقاله علت کلیه درد به هنگام ورزش سایت ورزش کالا اطلاعات کافی را به دست آورده باشید.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد