هالتر چیست؟ بررسی معایب و مزایای استفاده از میله هالتر

هالتر چیست؟ بررسی معایب و مزایای استفاده از میله هالتر

هالتر چیست؟ بررسی معایب و مزایای استفاده از میله هالتر

بدنسازی یکی از ورزش‌هایی است که افراد مختلفی به آن علاقه دارند! شاید شما هم جزء آن دسته از افرادی باشید که به این ورزش علاقه داشته و در حال حاضر هم بخشی از زندگی خود را به آن اختصاص داده باشید. البته شاید هنوز این رشته ورزشی را شروع نکرده و به دنبال اطلاعاتی باشید که برای شروع بدنسازی به دردتان بخورد. یکی از مهم‌ترین مواردی که پیش از شروع ورزش باید یاد بگیرید، نام وسایل ورزشی است که روزانه با آن سروکار دارید! هالتر یکی از وسایل ورزشی جدا نشدنی از بدنسازی است و پیش از آن که بخواهید این رشته ورزشی را شروع کنید، باید بدانید که هالتر چیست و استفاده از آن چه مزایایی دارد. در این مقاله به بررسی هالتر، مزایا، معایب و انواع آن می‌پردازیم.

هالتر چیست؟

هالتر نام یک وسیله ورزشی است که در بدنسازی و پاورلیفتینگ استفاده می‌شود. این وسیله ورزشی نوعی میله فلزی است که در انواع مختلفی وجود دارد. از رایج‌ترین هالترهای ورزشی می‌توان به هالتر معمولی که 2 متر طول دارد، اشاره کرد. شاید تاکنون با میله هالتر سروکار نداشته‌اید اما حتماً مسابقات ورزشی را در تلوزیون دنبال می‌کنید. در مسابقات ورزنه‌برداری، هنگامی که وزنه‌بردار روی صحنه می‌رود و وزنه‌برداری انجام می‌دهد، از یک میله بلند استفاده می‌شود. نام این میله بلند فلزی، هالتر است.

 البته خرید هالتر فقط برای باشگاه‌ نیست و بسیاری از افراد در خانه تمرین بدنسازی می‌کنند و هالتر بخش جدانشدنی از تمرین‌های آن‌ها است. در واقع استفاده از هالتر به شما کمک می‌کند تا بتوانید قدرت اجرایی حرکت‌ها و تسلط خود بر تمرین‌های بدنسازی را افزایش دهید. استفاده از هالتر بدنسازی مزایا و معایب خاص خود را دارد که در ادامه به بررسی کامل آن‌ها می‌پردازیم.

اکنون می‌دانید که هالتر چیست و اگر قصد استفاده از این وسیله ورزشی در منزل یا باشگاه را دارید، ابتدا باید بدانید که مزایای استفاده از آن چیست! بسیاری از افراد بدون آن که بدانند یک وسیله ورزشی چه مزایایی دارد، از آن استفاده می‌کنند که متاسفانه نتیجه مطلوبی از آن نمی‌گیرند. اگر شما قصد استفاده از هالتر را دارید، بهتر است ابتدا با مزایا و نتایج مثبتی که می‌تواند برای شما داشته باشد، آشنا شوید. استفاده از هالتر 3 مزیت مهم دارد:

یک) امکان استفاده از هالتر در باشگاه و خانه

اولین مزیت استفاده از هالتر، این است که جای زیادی نمی‌گیرد و ورزشکاران به راحتی می‌توانند از آن در باشگاه یا خانه استفاده کنند. میله هالتر با وجود آن که بخش جدانشدنی از تمرین‌های بدنسازی و پاورلیفتینگ است، اما هزینه کمتری نسبت به سایر وسایل بدنسازی دارد و به راحتی می‌توانید از آن در خانه هم استفاده کنید.

دو) امکان تحمل وزن اضافی بیشتر توسط افراد به کمک هالتر

افراد در باشگاه‌های بدنسازی، برای انجام برخی تمرین‌ها می‌توانند از هالتر و دمبل استفاده کنند. مزیت هالتر نسبت به دمبل این است که ورزشکاران می‌توانند وزن بیشتری را با استفاده از هالتر تحمل کنند. این مسئله به افراد کمک می‌کند تا عضله‌سازی و افزایش حجم بیشتری داشته باشند.

سه) آسان بودن استفاده از آن در تمرینات ترکیبی

استفاده از هالتر بسیار آسان است و تنها در عرض چند ثانیه می‌توانید وزنه‌های آن را عوض کنید. در بدنسازی تمرینات ترکیبی زیادی وجود دارد و استفاده از هالتر باعث می‌شود تا ورزشکاران زمان ارزشمند خود را برای پیدا کردن دمبل و وزنه‌های مختلف هدر ندهند.

معایب استفاده از هالتر

استفاده از هالتر همان‌طور که مزایایی دارد، معایبی هم دارد! 2 مورد از مهم‌ترین معایب هالتر عبارتند از:

یک) افزایش نقص در دو طرف بدن

افراد هنگامی که از هالتر استفاده می‌کنند، از وزنه‌های برابر در دو طرف استفاده می‌کنند. این در حالی است که دو طرف بدن قدرت یکسانی ندارند و همین مسئله باعث می‌شود تا در دراز مدت احتمال افزایش نقص و نابرابری در دو طرف بدن وجود داشته باشد. از این رو با توجه به ویژگی های بدنتان باید از این وسیله ورزشی استفاده کنید. 

دو) احتمال خطر برای افراد مبتدی

افراد مبتدی هنگام استفاده از هالتر باید دقت زیادی داشته باشند! افراد حرفه‌ای می‌دانند که از چه وزنه‌ای استفاده کنند اما افراد مبتدی شاید دقیقاً توانایی خود را نشناسند. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم که اگر مبتدی هستید، حتماً از وزنه‌های سبک‌تر به همراه گیره نگه‌دارنده وزنه استفاده کنید تا مشکلی برای خود یا دیگران به وجود نیاورید. به صورت کلی این دو مورد را نمی‌توان معایب دانست اما رعایت آن‌ها ‌می‌تواند مشکلات جدی ایجاد کند.

انواع هالتر کدام هستند؟

یکی از سوالات مهمی که پس از سوال هالتر چیست برای کاربران پیش می‌آید، این است که انواع میله هالتر کدام هستند؟ در این بخش به سوال شما پاسخ می‌دهیم:

1- هالتر المپیکی

هالتر المپیکی از انواع پرطرفدار هالتر است که طول آن از 1 الی 2 متر و وزن آن تا حدود 20 کیلوگرم است. این هالتر می‌تواند تا وزن 362 کیلوگرم را تحمل کند و به دلیل آن که از این هالتر در المپیک استفاده می‌کنند، به آن هالتر المپیکی گفته می‌شود. البته نوعی از این هالتر ساخته شده است که می‌تواند تا وزن 453 کیلوگرم را هم تحمل کند. از این هالتر برای تمرین‌های پایه سنگین نظیر پرس سینه، ددلیفت و حرکات اسکوات استفاده می‌شود.

2- هالتر استاندارد

این نوع هالتر نسبت به نوع قبلی ضعیف‌تر هستند و بیشتر برای باشگاه‌های خانگی و استفاده در خانه کاربرد دارند. قطر این نوع هالتر حدود 0.2 است و طول آن از 1.5 الی 2 متر متغیر است.

3- هالتر ضخیم

این نوع هالتر از لحاظ ساختار و کاربرد تفاوت زیادی با هالتر المپیکی ندارد و تنها تفاوت آن قطر یا همان ضخامتش است. قطر این هالتر نزدیک به 2 اینچ است و همین مسئله باعث سخت‌تر شدن گرفتن میله آن می‌شود. از این هالتر برای پاورلیفتینگ و برداشت وزنه‌های خیلی سنگین استفاده می‌شود و نتیجه آن، افزایش حجم عضلات ساعت دست است.

در نهایت، چرا به هالتر نیاز داریم؟

تمرین‌های بدن‌سازی یکی از بخش‌های جدانشدنی از هر ورزشی است! اگر شما به فوتبال یا شنا هم علاقه داشته باشید، باز هم ورزش‌های بدنسازی بخش جدانشدنی از آن است. از طرفی، بخشی از تمرین‌های مهم بدن‌سازی با استفاده از هالتر است! اگر به وسایل بدنسازی نظیر هالتر، حلقه ورزشی و دمبل نیاز دارید، می‌توانید از فروشگاه ورزش کالا آن را خریداری کنید و در کمترین زمان ممکن تحویل بگیرید.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد