سرد کردن بعد از ورزش چیست و چرا اهمیت دارد؟

سرد کردن بعد از ورزش چیست و چرا اهمیت دارد؟

سرد کردن بدن و ذهن بعد از ورزش همانند گرم کردن امری ضروری در ورزش تلقی می شود. هدف اصلی در سرد کردن بعد از ورزش به این علت است که ضربان قلب و تنفس به حالت اولیه و عادی برگردد. در این مقاله از ورزش کالا قصد داریم آموزش سرد کردن بدن بعد از ورزش را به شما ارائه دهیم. با ما همراه باشید.

چرا سرد کردن بعد از ورزش اهمیت دارد؟

پس از اتمام تمرینات ورزشی باید چند دقیقه را به خنک کردن بدن اختصاص دهید. عدم انجام این حرکات پس از فعالیت های ورزشی سبب افزایش ضربان قلب می شود و آسیب جدی به بدن وارد می کند. بدن شخص ورزشکار باید به حالت اولیه خود بازگردد. انجام حرکات کششی برای خنک کردن بدن حدود 5 تا 10 دقیقه بیشتر طول نمی کشد و سبب روند بهبودی بدن ورزشکار می شود. از دلایل بسیار پر اهمیت در روند سرد شدن بدن، کاهش ضربان قلب است که در حین ورزش بالا می رود. افرادی که به طور حرفه ای در رشته های ورزشی مشغول هستند، برای پیروی از یک سبک زندگی سالم باید از خطراتی که ممکن است در ورزش رخ دهد آگاه باشند. ورزشکاران باید سلامت بدن خود را سرلوحه کار قرار دهند و از گرم کردن و سرد کردن قبل و بعد از ورزش غافل نشوند تا از افت فشار خون جلوگیری کنند.

حرکات سرد کردن در ورزش

برای بازگرداندن بدن به حالت اولیه باید تمرینات را با شدت و فشار کمتری انجام داد. به هنگام انجام تمرینات مختص سرد کردن از عمل دم و بازدم غافل نشوید تا اکسیژن کافی به عضلات برسد و آرامش در سر تا سر بدن برقرار باشد. حرکات سرد کردن در ورزش عبارتند از:

1 - به آرامی راه بروید

قدم زدن و پیاده روی از حرکات پایه و ابتدایی برای خنک شدن بدن است. که سبب کاهش ضربان قلب در فرد نیز می شود.

2 - حرکات کششی انجام دهید

ابتدا بایستید، انگشتان دست خود را قفل کنید و به سمت بالا بکشید. با انجام حرکات کششی ساده به راحتی بدن خود را سرد کنید.

3 - انجام حرکت زانو

بر روی کمر دراز بکشید. پای سمت راست خود را به سمت قفسه سینه کشیده و با کمک دستان خود جلوی ساق پا را بگیرید. به مدت یک دقیقه در این حالت بمانید.

4 - انجام حرکت پروانه پا

برای انجام این حرکت ابتدا بر روی کمر دراز بکشید. کف پای خود را روبروی هم قرار داده و سپس زانوها را به اطراف خم کنید. به مدت چند دقیقه در این حالت بمانید.

5 - انجام حرکت بچه

برای انجام حرکت بچه بر روی زانوی خود نشسته و از کمر به سمت جلو خم شوید. مانند حالت سجده قرار بگیرید و به مدت 3 دقیقه در این حالت بمانید.

6 - انجام حرکت کششی با شانه

برای انجام حرکت کششی با شانه دست خود را خم کرده و هر دو دست را به پشت گردن نزدیک کنید. سپس دست چپ را بر روی دست راست قرار داده و به مدت 30 ثانیه در این حالت بمانید و دوباره به حالت اولیه برگردید.

7 - حرکت اسکات

هر ورزشکاری با حرکت اسکات آشنایی دارد. یک روش ساده برای خنک کردن بدن به شمار می آید. نحوه ی انجام این حرکت به این صورت است که پاها به را اندازه عرض شانه باز کنید و بر روی زانوی خود در حالتی که انگار بر روی صندلی نشسته اید، بشینید. 

سرد نکردن بدن بعد از ورزش چه عوارضی برای بدن دارد؟

همان طور که در قسمت قبل گفته شد، گرم کردن یک امری ضروری در ورزش به حساب می آید. عدم خنک کردن بدن می تواند عوارض جبران ناپذیری برای بدن داشته باشد. با هم به بررسی عوارض ناشی از گرم کردن می پردازیم.

1 - بالا بردن ضربان قلب

بعد از تمام شدن تمرینات ورزشی مدت زمان زیادی طول می کشد تا بدن به حالت اولیه خود بازگردد. شدت بالای ضربان قلب یک تهدید جدی برای بدن به شمار می آید. پس برای کنترل قلب از خنک کردن بدن غافل نشوید.

2 - عدم جریان خون

زمانی که بدن سرد می شود خون جریان پیدا می کند و از جمع شدن و لخته شدن خون جلوگیری می کند. به هنگام تمرین عضلات که درگیر تمرین هستند خون در آن ها تجمع می کند و در صورت سرد نکردن خطرات جدی را با همراه دارد.

3 - بروز درد در بدن

سرد کردن بعد از ورزش مانع از بروز درد می شود و به پاکسازی مواد زائد در بدن کمک می کند. برای جلوگیری از درد بعد از ورزش، از انجام حرکات کششی ساده و پیاده روی غافل نشوید.

4 - احساس بی حوصلگی و خستگی

شاید برای شما هم جالب باشد که چگونه سرد کردن بعد از ورزش بر روی عملکرد مغز تاثیر می گذارد. خنک کردن موجب می شود مغز اکسیژن کافی را دریافت کند و مانع از خستگی و کسالت در فرد شود.

سرد کردن بعد از بدنسازی

ورزش بدنسازی سبب تقویت عضلات بدن می شود و از شدت و تمرینات قدرتی بالایی برخوردار است. استفاده از تجهیزاتی همچون هالتر قطعا نیازمند انجام حرکت کششی در پایان تمرینات است.

خنک کردن بدن در ورزش بدنسازی یک امری ضروری به شمار می آید. زیرا شدت تمرین بالاست و برای بازگشت بدن به حالت اولیه خود، باید مدت زمان زیادی را صرف خنک کردن کرد تا ضربان قلب کاهش پیدا کند. تمرینات سرد کردن موجب انعطاف پذیری بیشتر بدن می شوند. بسیاری از ورزشکاران بر این عقیده هستند که اگر حین انجام تمرینات به سراغ کاری بروید، بدن شما سرد شده و دیگر نیازی به انجام حرکات کششی نیست. باید بگوییم این یک باور و عقیده غلط است و خطرات جبران ناپذیری برای بدن بوجود می آورد.

کلام آخر

سرد کردن بعد از ورزش را جدی بگیرید. زمانی که فعالیت های ورزشی به پایان می رسد باید بدن به حالت عادی خود برگردد در غیر این صورت سبب بروز مشکلات زیادی در بدن می شود. حتی شما می توانید با انجام تمرینات یوگا در منزل به راحتی بدن خود را سرد کنید. امیدواریم با مطالعه ی این بلاگ از سایت ورزش کالا اطلاعات ارزنده ای را در اختیار شما گذاشته باشیم.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد