اهمیت مصرف آب در ورزش؛ هنگام ورزش چقدر آب بخوریم؟

مصرف آب در ورزش باعث می شود تا عملکرد خوبی داشته باشید؛ اما چرا و چقدر باید آب بخوریم؟ در این مقاله به این سوال پاسخ می دهیم تا با اهمیت مصرف آب در ورزش آشنا شوید.
اهمیت مصرف آب در ورزش؛ هنگام ورزش چقدر آب بخوریم؟

هنگام ورزش چقدر آب بخوریم؟

اگر به ورزش علاقه دارید و بخشی از زندگی خود را به فعالیت ورزشی اختصاص داده اید، باید نکات مختلفی را رعایت کنید تا بدن شما آسیب نبیند و بهترین بازدهی را داشته باشید. یکی از مسائل مهمی که معمولاً افراد کمتر به آن توجه می کنند، اهمیت مصرف آب در ورزش است. در باشگاه های ورزشی همه افراد آب مصرف می کنند و اگر از آن ها بپرسید، می گویند که هنگام ورزش باید آب زیادی بنوشیم. اما شاید درصد کمی از آن ها واقعاً بدانند که بدن انسان هنگام ورزش چرا و چقدر آب احتیاج دارد. مصرف کم یا زیاد هر چیزی می تواند عملکرد شما را در ورزش کاهش داد. مصرف آب هم به همین صورت است! اگر خیلی کمتر یا بیشتر از حد نیاز آب بنوشید، بازدهی بدن کمتر می شود! جالب است بدانید که تنها کاهش یک الی دو درصد آب بدن هم می تواند روی بازدهی ورزشکار تاثیرگذار باشد. در این مقاله از ورزش کالا می خواهیم به بررسی اهمیت مصرف آب در ورزش و مقدار لازم آن هنگام تمرین بپردازیم.

چرا هنگام ورزش باید آب بخوریم؟

هنگام ورزش فعالیت بخش های مختلف سیستم بدن افزایش پیدا می کند. هر چقدر فعالیت سیستم های مختلف بدن بیشتر باشد، بخار آب بیشتری از طریق بازدم از بدن خارج می شود. همچنین دمای بدن هم که یک مسئله بسیار حیاتی است، افزایش پیدا می کند. هر چقدر حرارت و دمای بدن بیشتر باشد، بدن سعی می کند که با استفاده از سیستم تعریق آن را کاهش دهد. بنابراین هر چقدر فعالیت شما بیشتر باشد، حرارت بدن بیشتر است و آب بیشتری را از طریق تعریق از دست می دهید. شما باید با نوشیدن آب، کاهش آب بدن را جبران کنید تا بتوانید عملکرد بهتری در ورزش کردن داشته باشید.

 دلیل خوردن آب هنگام ورزش چیست؟

از طرف دیگر، هر چقدر آب بدن کمتر شود، خون غلیظ تر می شود. در نتیجه کیفیت گردنش خون و رسیدن اکسیژن به بخش های مختلف بدن کاهش پیدا می کند. هر چقدر اکسیژن در بدن شما کمتر باشد، انرژی شما کمتر شده و هنگام تمرین های ورزشی نمی توانید عملکرد خوبی داشته باشید! مثلاً هنگامی که دسته دمبل را در دست می گیرید و می خواهید تمرین کنید، با ضعف روبرو می شوید. شما باید از این مسئله به کمک نوشیدن آب کافی جلوگیری کنید! به همین دلیل است که باید با اهمیت مصرف آب در ورزش آشنایی کامل داشته باشید تا بتوانید مانند یک ورزشکار حرفه ای ورزش کنید.

مصرف آب در ورزش چه فوایدی دارد؟

تا اینجای مقاله به اهمیت مصرف آب در ورزش آشنا شدید! به طور کلی می توان فواید مصرف آب هنگام تمرین های ورزشی را به صورت زیر دانست:

  • کاهش غلظت خون: مهم ترین کمکی که مصرف آب هنگام ورزش به شما می کند، این است که غلظت خون شما را کاهش می دهد. در این صورت فرآیند خون رسانی به بخش های مختلف بدن راحت تر انجام می شود و فشار کمتری به بدن شما می آید. اگر خون شما غلیظ باشد، در دراز مدت می تواند مشکلات مختلفی برای شما ایجاد کند که باید از آن جلوگیری کنید.
  • کمک به رساندن اکسیژن و انرژی به بخش های مختلف بدن: یکی دیگر از مزایای مهم مصرف آب در ورزش، رسیدن راحت تر اکسیژن و مواد مورد نیاز به بخش های مختلف بدن است. این مورد زمانی اتفاق می افتد که شما با مصرف آب اکسیژن بدن را افزایش و غلظت خون را کاهش دهید.
  • جلوگیری از افزایش حرارت بدن: هر چقدر حرارت بدن بیشتر باشد، بدن بیشتر عرق می کند. بنابراین شما باید آب لازم برای این فرآیند را به بدن برسانید تا دمای بدن شما کاهش و عملکرد آن افزایش پیدا کند.

بنابراین اگر اهمیت مصرف آب در بدن را نادیده بگیرید، بدن شما عملکرد خوبی نخواهد داشت و مشکلات جدی برای شما به وجود می آید.

علائم کمبو آب چیست و چگونه از آن جلوگیری کنیم؟

کم آبی بدن هنگام ورزش نشانه هایی دارد که تشنه بودن شما ممکن است اولویت اول نباشد. از مهم ترین علائم کمبود آب بدن می توان به لرز، چربی پوست، تپش قلب بالا، حالت تهوع و سردرد، سرگیجه، تنگی نفس و خشکی دهان اشاره کرد که در نشانه های آخر، شما احساس تشنگی می کنید. اگر به کاهش آب بدن دقت نکنید، ممکن است مشکلات خطرناکی برای شما به وجود بیاید! در واقع، اگر بدن شما خیلی عرق کرده و از مصرف آب جلوگیری کنید، ممکن است به مشکلاتی نظیر گرمازدگی، سکته مغزی، گرفتگی عضلات، خستگی، تجزیه توده های عضلانی و حتی مرگ دچار شوید.

علائم کمبود آب بدن هنگام ورزش چیست؟

پس اگر می خواهید بدن سالمی داشته باشید و هنگام ورزش بهترین عملکرد را از خودتان نشان دهید، بهتر است مصرف آب را فراموش نکنید و بین تمرین های خود آب مصرف کنید. به خصوص در ورزش هایی نظیر حلقه ورزشی که آب بدن تا حد زیادی کاهش پیدا می کند، مصرف آب را فراموش نکنید.

در آخر، میزان آب لازم برای بدن هنگام ورزش چقدر است؟

میزان مصرف آب در ورزش های مختلف فرق می کند اما در هیچ ورزشی نباید اجازه دهید که آب بدن کم شود! به طور کلی می توان یک برنامه مصرف آب هنگام ورزش ارائه کرد:

مرحله اول) قبل از تمرین

2 ساعت پیش از انجام تمرین ورزشی خود، بهتر است 3 لیوان آب بنوشید و اجازه دهید که عملکرد بدن به حالت مناسب بازگردد. همچنین دقیقاً پیش از انجام تمرین نصف تا یک لیوان آب بنوشید تا بدن ریکاوری شود.

مرحله دوم) هنگام تمرین

در حین تمرین هم باید هر 15 الی 20 دقیقه یک لیوان آب بنوشید! می توانید این یک لیوان را در چند مرحله و فاصله های زمانی کوتاه تری انجام دهید. اگر تمرین بدنسازی انجام می دهید، می توانید بین تمرین های مختلف آب بنوشید! مثلاً پس از انجام تمرین دمبل می توانید آب بنوشید و سپس به سراغ حرکات بعدی بروید.

مرحله دوم) بعد از تمرین

پس از تمرین بدن به تعریق نیاز دارد تا بتواند دمای خود را کنترل کند. شما می توانید به ازای هر یک کیلوگرم وزنی که هنگام تمرین کم می کنید، یک لیوان آب بنوشید! زیرا معمولاً وزن کاهش یافته همان وزن آبی است که بدن از دست می دهد.

نکته دیگری که باید توجه داشته باشید، این است که بدن در هوای سرد هم آب از دست می دهد! بنابراین حتی اگر تشنه نیستید، آب کافی بنوشید تا بهترین عملکرد را داشته باشید. در این مقاله به بررسی اهمیت مصرف آب در ورزش پرداختیم تا بتوانید عملکرد بهتری در ورزش کردن داشته باشید. البته باز هم بهتر است در مورد میزان مصرف آب از مربی خود سوال کنید! زیرا در ورزش های مختلف این میزان متفاوت است. اگر سوالی دارید، از طریق بخش نظرات مطرح کنید تا شما را راهنمایی کنیم.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد