راهنمای خرید دمبل مناسب؛ دمبل چند کیلویی استفاده کنیم؟

راهنمای خرید دمبل مناسب؛ دمبل چند کیلویی استفاده کنیم؟

با دمبل چند کیلویی شروع کنیم؟

بسیاری از افراد دوست دارند که برای همیشه سالم زندگی کنند و هیچ گاه با مشکلات جسمی روبرو نشوند! این امر تنها به کمک ورزش امکان پذیر است. شاید شما جزء آن دسته از افراد پر مشغله هستید که فرصت تمرین در باشگاه های ورزشی را نداشته باشید اما دوست دارید ورزش کنید. بهترین راه برای این دسته از افراد، تمرین در خانه است.

دمبل یکی از وسایل ورزشی است که به کمک آن می توانید در خانه ورزش کنید و سلامت جسمی خود را تامین کنید. اولین قدم برای ورزش در خانه با استفاده از دمبل، این است که بدانید باید از دمبل چند کیلویی استفاده کنید. انتخاب نوع دمبل به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد که از مهم ترین آن ها می توان به سطح مهارت و قدرت بدنی فرد اشاره کرد. در این مقاله می خواهیم به بررسی 3 فاکتور مهمی که در انتخاب دمبل مناسب به شما کمک می کند، بپردازیم.

3 فاکتور مهم برای انتخاب دمبل مناسب

انتخاب دمبل چند کیلویی به موارد مختلفی بستگی دارد! اگر تازه ورزش را شروع کرده اید، بهتر است از وزنه های سبک شروع کنید و سپس کم کم به سراغ وزنه های سنگین بروید. گاهی اوقات افراد، از قبل سابقه تمرین های بدنسازی را داشته اند و می خواهند از دمبل های سنگین تر شروع کنند! اگر جزء این دسته از افراد هستید، باز هم باید کاملاً مراقب باشید که آسیب جسمی به خودتان وارد نکنید. در این بخش به بررسی 3 فاکتور مهم می پردازیم که به شما در زمینه انتخاب دمبل چند کیلویی و مناسب کمک می کند.

  1. میزان قدرت بدنی شما چقدر است؟

هر فردی قدرت بدنی خاص خود را دارد و قدرت همه در تمرین با دمبل یکسان نیست! بنابراین اولین چیزی که برای انتخاب دمبل مناسب باید در نظر بگیرید، قدرت بدنی خودتان است. البته در کنار آن، حتماً باید به نکته زیر هم توجه کنید تا دچار مشکل و آسیب نشوید:

  • تمرین ورزشی شما چقدر سنگین است و هدف از انجام آن چیست؟

برای انتخاب دمبل چند کیلویی مناسب، لازم است بدانید که تمرین ورزشی شما چقدر سنگین است و هدف شما از آن چیست؟ اگر قصد افزایش حجم و عضله سازی دارید، دمبل شما باید سنگین تر باشد اما اگر قصد تفکیک عضلات را دارید، باید از دمبل سبک با تکرار بیشتر استفاده کنید. بنابراین ابتدا باید میزان سنگینی تمرین ورزشی و سپس هدف خود را مشخص کنید؛ پس از آن می توانید دمبل مناسب را انتخاب کنید. البته اگر هدف شما از تمرین بدنسازی لاغری است، می توانید از وسیله های ورزشی دیگر نظیر حلقه لاغری استفاده کنید. 

  1. نحوه استفاده از دمبل را بلد هستید؟

اگر قصد خرید دمبل از یک فروشگاه ورزشی را داشته باشید، هنگام وارد شدن به آن فروشگاه با دمبل های مختلفی روبرو می شوید! فاکتور مهمی که پیش از خرید آن باید در نظر بگیرید، این است که آیا نحوه استفاده از دمبل موردنظر را یاد دارید یا خیر؟ اگر یاد دارید و می دانید که کدام دمبل مناسب تمرین ورزشی شما است که چه بهتر، اگر نه باید نکات زیر را در نظر بگیرید:

  • قدرت بدنی شما چقدر است؟

در این مرحله هم قدرت بدنی اهمیت زیادی دارد! شما باید دمبل مناسب با قدرت بدنی خود را انتخاب کنید. اگر نمی دانید قدرت بدنی شما چقدر است، کافی است وزنه های مختلفی را امتحان کنید! برای این کار از وزنه سبک شروع کنید و پس از هر مرحله، یک کیلوگرم به وزن آن اضافه کنید. تا جایی که دیگر تحمل و بلند کردن آن برای شما سخت باشد؛ اکنون یک کیلوگرم از وزن دمبل را کاهش داده و همان را انتخاب کنید! این وزن از دمبل، بهترین وزنی است که در انجام تمرین ها شما را یاری می کند. گاهی اوقات قدرت بدنی شما بیشتر از آن چیزی است که دمبل به شما می گوید! در این صورت باید دنبال پیدا کردن مشکل باشید؛ مثلاً اگر دسته دمبل شما مشکل داشته باشد، در انجام تمرین های بدنسازی با مشکل مواجه می شوید و فکر می کنید مشکل از وزن دمبل است! در حالی که مشکل می تواند از موارد دیگری باشد که باید بررسی کنید.

  • وزن دمبل خود را به مرور زمان افزایش دهید!

یکی دیگر از فاکتورهایی که برای خرید دمبل حدید باید در نظر بگیرید، این است که وزن مناسب جدیدی انتخاب کنید. پس از مدتی که بدن عضله سازی خود را به کمک تمرین های ورزشی شما انجام داد، دیگر دمبل چند کیلویی فعلی شما نمی تواند به رشد بیشتر آن کمک کند. در این صورت باید وزنه جدیدی با وزن بیشتر انتخاب کنید یا تمرین ورزشی خود را تغییر دهید. اگر بعد از 15 بار تکرار یک تمرین خاص به کمک دمبل، حس کردید که فشار عضلانی متوسط تا شدید را حس نمی کنید، زمان افزایش وزن دمبل فرا رسیده است.

  1. شناخت انواع دمبل و کاربرد آن ها

یکی دیگر از فاکتورهای بسیار مهمی که برای استفاده از دمبل در تمرین های ورزشی باید در نظر بگیرید، شناخت انواع دمبل است. به طور کلی دو دسته دمبل وجود دارد:

  • دمبل ثابت چیست؟

    دمبل های ثابت همان طور که از نامش پیداست، دمبل هایی هستند که امکان تغییر وزن در آن وجود ندارد! در واقع وزن این دمبل ها ثابت است و امکان کم و زیاد کردن وزنه در این دمبل وجود ندارد. این دسته از دمبل ها معمولاً دوام بسیار بالایی دارند؛ دلیل آن هم این است که به دلیل عدم امکان جدا شدن وزنه ها، امکان آسیب دیدن آن بسیار کم است و می تواند ده ها سال مورد استفاده شما قرار بگیرد. وزن این نوع دمبل ها معمولاً بر اساس رنگ آن ها است؛ به عنوان مثال دمبل های رنگ صورتی یک وزن و دمبل های رنگ آبی وزن مشخص دیگری دارند.
  • دمبل قابل تنظیم چیست؟

  • این نوع دمبل ها بر خلاف نوع ثابت، قابل تنظیم هستند. شما می توانید در این نوع دمبل وزنه ها را کم و زیاد کنید. این نوع دمبل برای افرادی که فضای کمی دارند، نسبت به دمبل های ثابت مناسب تر است! زیرا با استفاده از یک دسته دمبل به راحتی می توانید هر وزنی را به کمک وزنه های اضافی در اختیار داشته باشید. التبه باید توجه کنید که هنگام ورزش وزنه ها باز نشوند! استفاده از این دمبل ها تنها برای افرادی که تمرین های حرفه ای و سنگین انجام می دهند پیشنهاد می شود؛ برای افراد مبتدی بهتر است از دمبل های ثابت استفاده شود.

در نهایت اگر قصد خرید هر یک از وسایل ورزشی نظیر دمبل، دسته دمبل، حلقه لاغری و سایر وسایل بدنسازی را داشتید، می توانید از فروشگاه ورزش کالا خرید خود را انجام دهید و در کمترین زمان ممکن تحویل بگیرید. همچنین اگر سوال و تجربه ای در مورد این مقاله دارید، می توانید از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد