بهترین ورزش برای سالمندان کدام است؟ (معرفی ورزش سالمندی)

راهنمای ورزش برای سالمندان

انجام فعالیت های ورزشی تنها برای جوانان نیست. ورزش کردن در دوران سالمندی، از اهمیت بالایی برخوردار است و نشاط و سلامت جسم را به همراه دارد. در انجام حرکات و فعالیت های ورزشی، سن و سال اهمیتی ندارد. ورزش نکردن افراد سالمند، مشکلات جدی را برای آنها به وجود می آورد. ورزش کردن خطر ابتلا به بیماری های نظیر سکته قلبی، سکته مغزی و دیابت را کاهش می دهد. طبق نظرسنجی های صورت گرفته، سالمندان بالای 65 سال باید روزانه به انجام فعالیت های ورزشی بپردازند. انجام حرکات ورزشی ساده بهتر از عدم تحرک است. افراد مسن با ورزش کردن، از عمر طولانی و بدنی سالم برخوردار خواهند بود. افراد سالمند با ورزش کردن علاوه بر تقویت قوای بدنی می توانند از افسردگی جلوگیری کنند. برای انجام فعالیت های ورزشی هیچ وقت دیر نیست.

چه ورزش هایی برای افراد مسن مناسب است؟

پیاده روی

افراد سالمند برای جلوگیری از پوکی استخوان، روزانه باید به مدت 30 دقیقه به پیاده روی بپردازند. پوکی استخوان باعث شکستن استخوان ها می شود. پیاده روی سبب جلوگیری از پوکی استخوان می شود.

شنا کردن

ورزش شنا در افراد مسن باعث حفظ قوای بدنی و تعادل در آن ها می شود. شنا کردن یک ورزش مناسب برای سالمندان به شمار می آید. این ورزش برای افراد مبتدی هم مناسب است. آن ها می توانند با راه رفتن در آب فعالیت خود را آغاز کنند.

یوگا

حفظ تعادل در سالمندان نکته ی بسیار مهمی است. زیرا عدم تعادل در افراد سالخورده موجب بوجود آمدن آسیب های جدی در این افراد می شود. یوگا علاوه بر حفظ تعادل، آرامش ذهنی را برای فرد به ارمغان می آورد. کلاس های یوگا به علت این که به صورت گروهی اجرا می شود، می تواند در روحیه ی افراد مسن بسیار تاثیر گذار باشد. ورزش یوگا به افرادی توصیه می شود که توان انجام حرکات ورزشی سنگین را ندارند.

رقصیدن

شاید برای شما هم سوال پیش آمده باشد، که افراد سالمند از رقصیدن ممانعت می کنند. در صورتی که این طور نیست. رقصیدن سبب کند شدن پیری مغز می شود. رقصیدن یک ورزش عالی برای بدن و حفظ نشاط در سالمندان است. این ورزش اگر به صورت گروهی انجام شود، در روحیه فرد تاثیر بسزایی دارد.

بولینگ

ورزش بولینگ یک ورزش ساده و لذت بخش برای افراد سالمند است. ورزش بولینگ به صورت گروهی و دوره ای اجرا می شود و سبب تقویت قدرت تمرکز و حفظ تعادل در افراد می شود.

پینگ پونگ

آلزایمر یک بیماری رایج و در حال رشد در افراد سالمند است. برای کاهش و جلوگیری از ابتلا به بیماری آلزایمر ورزش پینگ پونگ گزینه ی مناسبی است. این ورزش به افزایش کارکرد مغز کمک بسیار زیادی می کند. پینگ پونگ به صورت گروهی انجام می شود.

گلف

ورزش گلف یکی ازورزش های پرطرفدار در افراد سالخورده است. این ورزش در فضای باز انجام می شود و به همین دلیل بسیار مورد پسند افراد مسن است. این ورزش از ابتلای افراد به آلزایمر جلوگیری می کند و زوال عقل را کاهش می دهد.

دوچرخه سواری

دوچرخه که از زمان های قدیم یکی از وسایل مورد نیاز مردم برای انجام کار های روزانه استفاده می شد. دوچرخه سواری عضلات پا را تقویت می کند و از ابتلای فرد به آرتروز و زانو درد جلوگیری می کند. همچنین دوچرخه سواری از پیری زودرس در افراد مسن جلوگیری می کند و طول عمر را افزایش می دهد.

ماهیگیری

ماهیگیری یک ورزش عالی برای تقویت روح و جسم افراد است. این ورزش علاوه بر تقویت روح و جسم سبب افزایش قدرت تمرکز در افراد می شود.

حرکات کششی

انجام حرکات کششی باعث انعطاف پذیری عضلات بدن می شود. افراد سالمند برای جلوگیری از عدم حرکت اعضای بدن باید در طول حرکات کششی انجام دهند.

چه ساعتی برای انجام فعالیت ورزشی مناسب برای افراد سالمند است؟

 انجام فعالیت های ورزشی در سالمندان باید در ساعت مشخصی انجام شود. با توجه به گفته پزشکان، بهترین زمان انجام حرکات ورزشی برای سالمندان بین ساعت ابتدایی صبح تاعصر می باشد. داشتن برنامه ریزی مناسب برای افراد سالمند بسیار مهم است.

سخن پایانی

ورزش کردن برای تمامی سنین از جمله سالمندان از اهمیت بالایی برخوردار است. افراد مسن با ورزش کردن می توانند روحیه ی خود را تقویت کنند. همچنین ورزش کردن خطر ابتلا به بیماری ها کاهش می دهد و سلامت روح و جسم را برای فرد به ارمغان می آورد.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد