علت کمر درد بعد از ورزش و درمان آن

یکی از مشکلاتی که افراد بعد از ورزش با آن روبرو می شوند، کمر درد است. در این مقاله می خواهیم به بررسی علت کمر درد و روش های درمان آن بپردازیم.
علت کمر درد بعد از ورزش و درمان آن

علت کمر درد بعد از ورزش چیست؟

یکی از مشکلاتی که بسیاری از افراد با آن روبرو هستند، کمر درد است. همه ما تا کنون حتی برای یک بار، کمر درد را تجربه کرده ایم و می دانیم درد ناشی از آن گاهی مشکلاتی در زندگی روزمره ما به وجود می آورد. کمردرد مشکلی است که اگر زود به آن رسیدگی شود و فردی که با کمر درد روبرو است، دوره درمان خود را سریع تر شروع کند مشکل خاصی به وجود نمی آید اما اگر جدی گرفته نشود، می تواند مشکلات زیادی به وجود بیاورد. تا جایی که اگر فرد اصلاً به آن مشکل اهمیت ندهد، می تواند او را از پا در بیاورد. یکی از مواردی که افراد با کمر درد روبرو می شوند، کمر درد بعد از ورزش است! در این مقاله می خواهیم به بررسی کمردرد، دلایل و در نهایت روش های درمان آن بپردازیم.

کمر درد بعد از ورزش و دلایل آن چیست؟

کمر درد یکی از مشکلاتی است که برای بسیاری از ورزشکاران به وجود می آید. گاهی اوقات پس از آن که شما حرکات ورزشی در باشگاه یا خانه انجام می دهید، کمر درد به سراغ شما می آید که مهم ترین بخش کمر که در آن درد حس می کنید، قسمت پایین کمر است. مطالعات نشان داده است که بیش از 80 درصد افراد در طول زندگی خود به کمر درد دچار می شوند؛ حال هر چقدر فشار بیشتر تحمل کرده باشید، احتمال کمر درد بیشتر است! به همین دلیل است که افراد ورزش کار معمولاً با کمر درد روبرو می شوند و باید حتماً به آن رسیدگی کنند. در بخش بعدی به بررسی دلایل مهم کمر درد می پردازیم!

دلایل کمر درد بعد از ورزش کردن

مهم ترین دلایل کمر درد بعد از ورزش کردن چیست؟

اگر اهل ورزش هستید، حتماً تا به حال با کمر درد جزئی روبرو شده اید! کمر درد سطحی و جزئی مشکلی برای شما ایجاد نمی کند اما در این حالت نباید روی کمر خود فشار وارد کنید. دلایل مختلفی برای کمر درد بعد از ورزش وجود دارد که در این بخش به بررسی 3 مورد از مهم ترین آن ها می پردازیم.

1.      امکان آسیب دیدگی کمر

اولین و مهم ترین دلیلی که باعث می شود تا شما کمر درد بعد از ورزش را حس کنید، این است که شاید کمر شما آسیب دیده است. در حالت ممکن است کمر شما از قبل به هر دلیلی آسیب دیده باشد و پس از ورزش، روی آن قسمت از کمر فشار زیادی وارد شود و در نهایت باعث ایجاد درد می شود. اگر هنگام انجام ورزش های نیمه سنگین تا سنگین با کمر درد روبرو می شوید، حتماً به پزشک متخصص مراجعه کنید تا اگر دچار آسیب دیدگی کمر شده اید، سریع تر درمان را شروع کنید.

2.      تمرین با وسایل ورزشی سنگین

یکی دیگر از مهم ترین دلایل کمر درد در باشگاه های ورزشی و به خصوص بدنسازی، تمرین با وسایل ورزشی سنگین است. گاهی اوقات افراد تجربه ورزش بدنسازی ندارند و هنگام شروع این ورزش، از دمبل سنگین استفاده می کنند. حتی گاهی بدون آن که بدن خود را گرم کنند، دست به ورزش کردن با وسایل بدنسازی سنگین می زنند که این مورد هم باعث ایجاد کمر درد بعد از ورزش می شود. اگر نمی دانید که با کدام دمبل باید شروع کنید، در مقاله با دمبل چند کیلویی شروع کنیم به بررسی این موضوع پرداخته ایم که می توانید دمبل مناسب خود را انتخاب کنید.

3.تازه شروع کردن ورزش و انجام نادرست حرکات ورزشی

یکی دیگر از دلایل مهم که باعث می شود تا کمر درد بعد از ورزش را تجربه کنید، تازه کردن بودن است. گاهی اوقات شما به تازگی ورزش کردن را شروع کرده اید و با انجام حرکات ورزشی آشنایی کامل ندارید! در این صورت ممکن است حرکات ورزشی را به صورت نادرست انجام دهید و این مسئله هم می تواند باعث ایجاد کمر درد بعد از ورزش کردن شود.

کمر درد بعد از بدنسازی

بدن سازی یکی از ورزش های سنگین به حساب می آید و افرادی که در این حوزه ورزشی فعالیت می کنند، باید کاملاً احتیاط کنند. در باشگاه های ورزشی انواع ورزشکاران وجود دارند و برخی از آن ها سابقه فعالیت بالای 10 سال دارند. هنگامی که افراد تازه کار وارد باشگاه های بدن سازی می شوند، باید برنامه ورزشی متناسب با بدن خودشان را داشته باشند و از انجام تمرین های بسیار سنگین خودداری کنند. یکی از مهم ترین دلایل کمر درد بعد از بدنسازی این است که افراد ظرفیت خود را نمی دانند و با انجام تمرین ها با وسایل ورزشی بسیار سنگین که فراتر از حد ظرفیت آن ها است، دچار کمر درد می شوند. پیشنهاد می کنیم برای انجام حرکات بدنسازی حتماً از مربی استفاده کنید تا در انجام درست حرکات ورزشی شما را راهنمایی کند.

درمان کمر درد و بهترین ورزش برای کمر درد کدام است؟

شاید برایتان جالب باشد اما یکی از مهم ترین و بهترین روش های درمان کمر درد ورزش کردن است. 4 مورد از مهم ترین حرکات ورزشی که برای درمان کمر درد مفید است عبارتند از:

چرخش زانو: برای انجام این حرکت ورزش ابتدا یک بالشت کوچک زیر سر خود قرار داده و به پشت دراز بکشید؛ سپس زانوها را به کنار هم کرده و بازوها را دو طرف خود روی زمین باز کنید. زانو ها را به هم چسبانده و از ناحیه کمر به یک سمت بچرخانید. در این حالت باید شانه ها روی زمین باشد! حال یک نفس عمیق کشیده و به حالت اولیه بازگردید. این تمرین می تواند در ست های 8 الی 10 بار انجام شود. برای انجام این حرکت بهتر است از زیر انداز ورزشی استفاده کنید تا فشار کمتری روی بدن شما باشد و درد کمر شما سریع تر بهبود پیدا کند.

 درمان کمر درد با انجام ورزش کشش پشت

کشش پشت: برای انجام این حرکت ورزشی روی شکم خود دراز کشیده، روی آرنج بلند شده و پشت خود را بکشید. در این حرکت ورزش شانه ها و گردن باید در یک راستا باشند. سپس با فشار دستان، پشت خود را به عقب کشیده تا یک کشش ملایم روی شکم احساس کنید. شما می توانید 10 الی 15 ثانیه در این حرکت بمانید و سپس به حالت اولیه برگردید. همچنین در هر ست می توانید 8 الی 10 این حرکت را انجام دهید.

با انجام این دو حرکت به راحتی می توانید کمر درد بعد از ورزش را بهبود ببخشید. اگر می خواهید تمرین های ورزشی را در خانه انجام دهید، می توانید خرید دمبل و سایر وسایل موردنیاز را از فروشگاه ورزش کالا انجام دهید تا در کمترین زمان ممکن، آن را درب منزل تحویل بگیرید. همچنین اگر در مورد این مقاله سوالی دارید، از طریق بخش نظرات مطرح کنید تا شما را راهنمایی کنیم.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد