دلیل لرزش بدن زمان ورزش کردن چیست؟

دلیل لرزش بدن زمان ورزش کردن چیست؟

علت لرزش بدن زمان ورزش کردن چیست؟

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که در حین ورزش یا پس از ورزش بدن شروع به لرزیدن کند. از نظر یک ورزشکار، لرزش بدن نشان از قوای بدنی آن شخص است. اما همیشه این چنین نیست. لرزش بدن می تواند نشانه های دیگری داشته باشد و کمی هم نگران کننده باشد. لرزش طبیعی به هنگام ورزش کم و زیاد می شود و جای نگرانی ندارد. وقتی که این لرزش ها افزایش پیدا می کند، ممکن است نشان از یک بیماری در بدن را می دهد. این لرزش ها به صورت خفیف یا شدید است و عضلات را حین انجام تمرین و استراحت درگیر می کند. به طور مثال زمانی که از دمبل استفاده می کنید، عضلات دست شروع به لرزش می کنند و این لرزش می تواند علت های مختلفی داشته باشد که باهم به حل آن می پردازیم.

چه عاملی باعث ایجاد لرزش در بدن می شود؟

عوامل بسیاری در لرزش بدن نقش دارند. این لرزش ها باید بررسی شود که آیا یک لرزش خفیف است یا شدید. زمانی که عضلات بیش از حد خسته شوند، بدن شروع به لرزیدن می کند. برای پی بردن به علت این مشکل، عواملی که در لرزش نقش دارند باید بررسی شوند تا از بروز بیش از حد لرزش ها جلوگیری شود. این عوامل عبارتند از:

  • تغذیه نامناسب

    نداشتن برنامه غذایی مناسب سب افت قندخون و کمبود آب در بدن می شود. تغذیه نادرست باعث تشدید این لرزش ها در بدن می شود. ورزشکار با داشتن یک برنامه غذایی مناسب، می تواند از بروز این لرزش ها جلوگیری کند. به هنگام اجرای تمرین هایی که به مدت زمان زیادی نیاز دارند، حتی آب بنوشید و بدن خود را در طول تمرین مرطوب نگه دارید.

تغذیه نامناسب

  • خستگی در طول فعالیت ورزشی
  • زمانی که بدن ورزشکار احساس خستگی کند، به مغز فرمان می دهد که عضلات در حالت خوبی نیستند.قطعا بدن از یک تمرین طولانی و  طاقت فرسا بدن واکنش نشان می دهد و احساس خستگی بیش از حد سبب لرزش در بدن می شود. استراحت و خوابی در انجام فعالیت های ورزشی بسیار تاثیرگذار است. کمبود خواب باعث رخ دادن لرزش های متعدد به هنگام تمرین یا پس از تمرین می شود. خواب ناکافی، قدرت و نیروی بدن را کاهش می دهد.

احساس خستگی زمان ورزش

  • فشار مضاعف حین تمرین

گاهی اوقات فشاری که به عضلات وارد می شود، باعث بروز این لرزش ها می شود. وقتی بدون برنامه ریزی صحیح و  به طور ناگهانی، شدت تمرین های خود را افزایش دهید لرزش رخ می دهد.

فشار زیاد به هنگام ورزش

  • انجام حرکات جدید ورزشی

در هنگام انجام فعالیت ورزشی، اگر بدن به آن حرکت عادت نداشته باشد واکنش نشان می دهد. زمانی که مغز ورزشکار به حرکت جدید عادت نکند، لرزش رخ می دهد. برای شروع حرکات جدید، به آرامی فعالیت ورزشی خود را آغاز کنید.

حرکات ورزشی جدید

    • عدم مصرف کافئین قبل از ورزش

    بسیاری از ورزشکاران قبل از شروع فعالیت های ورزشی خود، از قهوه و مکمل های ورزشی استفاده می کنند. اگر ورزشکار بیش از حد مجاز کافئین مصرف کند، سبب رخ دادن مواردی همچون اسهال، سرگیجه، بی خوابی، حالت تهوع و فشار خون می ود. استفاده بیش از حد مواد کافئین دار قبل از تمرین، سبب ایجاد لرزش در بدن می شود. 

    از نوشیدن کافئین قبل از ورزش بپرهیزید

    نوشیدن آب کافی 

    نرسیدن آب کافی به بدن سبب می شود آب به عضلات شما نرسد. در اثر انجام تمرینات ورزشی و تعریق بیش از حد آب بدن از بین می رود. باید برای بازگرداندن آب از دست رفته، در طول انجام تمرینات ورزشی از نوشیدن آب غافل نشوید. داشتن یک بطری آب و نوشیدن آن قبل و بعد از ورزش کمک زیادی به بدن می کند و بدن را مرطوب نگه می دارد.

    نوشیدن آب کافی

    چگونه از لرزش بدن جلوگیری کنیم؟

    زمانی که بین انجام فعالیت های ورزشی خود به استراحت می پردازید، نباید بدن بدون تحرک باشد. بین هر ست از تمرینات خود، بدن را به چالش بکشید. تکان دادن بدن سبب می شود خستگی بدن از بین برود و نیروی بدنتان افزایش پیدا کند. چه در زمان انجام فعالیت های ورزشی و حتی زمان استراحت از نوشیدن آب و خوردن مواد غنی غافل نشوید. کمبود آب و افت قند خون لرزش های بدن را تشدید می کند. وقتی تمرینات پایان می یابد، به آرامی بدن خود را سرد کنید. اگر در حال انجام تمرین هستید، بدن شروع به لرزش کرد، از ادامه دادن به تمرین خودداری کنید. وقتی بدن به شما هشدار می دهد، بهتر از آن را متوقف کنید. از نظر متخصین، داشتن یک رژیم غذایی مناسب بهترین را برای جلوگیری از لرزش است.

    کلام آخر

    خستگی، فشار زیاد، کمبود آب و افت قند خون در بدن سبب ایجاد لرزش در بدن می شود. لرزش ها به هنگام ورزش خطری برای بدن ورزشکار ندارد. اما اگر این لرزش ها به طور مداوم ادامه داشت باید به دکتر مراجعه کرد. در طول روز از خوردن یک وعده غذایی مناسب غافل نشوید. همچنین از خشک شدن بدن جلوگیری کنید و حتما آب بنوشید. همان طور که در بالا گفته شد، به هنگام انجام فعالیت های ورزشی، به استراحت بپردازید. شدت تمرین های خود را کم کنید تا به بدن آسیب نرسد. زمانی که لرزش ها از حالت طبیعی خود خارج شد و افزایش پیدا کرد، بهترین راه مراجعه به دکتر است. این لرزش ها ممکن است نشانه ی خوبی نداشته باشند و آسیب های زیادی به بدن وارد کند. همچین شما می توانید برای خرید تجهیزات ورزشی اعم از میز بدنسازی و دمبل به سایت ورزش کالا مراجعه فرمایید.

    ارسال نظر
    (بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
    • - لطفا فارسی بنویسید.
    • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد