راهنمای ورزش تی ار ایکس، ورزش TRX را بهتر بشناسید

راهنمای ورزش تی ار ایکس، ورزش TRX را بهتر بشناسید

راهنمای کامل ورزش تی ار ایکس

اگر از افراد مختلف در مورد این مسئله که چگونه می توان از ورزش کردن به نتیجه دلخواه پرسید، اکثر آن ها پاسخ می دهند که تنها با انجام تمرین های قدرتی و با شدت بالا این امکان وجود دارد! همیشه این پاسخ درست نیست و گاهی اوقات بهتر است به جای سنگین تمرین کردن، ورزش درستی را انتخاب کرد. تی ار اس یکی از ورزش های مناسب برای بهبود قدرت بدن، پایداری، سلامت قلب و عروق است. در این ورزش بدون آن که نیاز به بلند کردن وزنه های سنگین داشته باشید، به راحتی می توانید نتیجه بسیار خوبی از آن بگیرید. تی ار ایکس در دسته ورزش های مقاومتی قرار می گیرد و با سایر ورزش ها متفاوت است. در این مقاله می خواهیم به بررسی کامل ورزش تی ار ایکس و هر چیزی که لازم است درباره آن بدانید، می پردازیم.

تی ار ایکس (TRX) چیست و چه تاثیری روی بدن دارد؟

تی ار ایکس یکی از رشته های ورزشی پر طرفدار است که برای انجام آن تنها به یک بند نیاز دارید! بندی که معمولاً از سقف آویزان می شود و حلقه ای برای دست و پای افراد در یک طرف یا در دو طرف دارد. اگر برای اول این ورزش را ببینید یا تمرین کنید، به نظر ورزش سختی به نظر نخواهد رسید اما پس چند دقیقه تمرین متوجه می شوید که ورزش بسیار سختی است! البته این سختی ارزش بسیار زیادی دارد، زیرا در مدت زمان کوتاه به نتیجه دلخواه خود خواهید رسید. در حال حاضر اکثر باشگاه ها به بندهای تی ار ایکس مجهز هستند و کلاس های مجزا برای انجام این رشته ورزشی وجود دارد. اگر به تازگی قصد شروع این رشته ورزشی را دارید، بهتر است از کلاس های مبتدی که یک مربی کاملاً متخصص آن را مدیریت می کند، استفاده کنید.

بسیاری از ورزشکاران از TRX به عنوان یک ورزش مکمل استفاده می کنند! به عنوان مثال افرادی که در رشته ورزشی دو فعالیت می کنند، در این ورزش هم مشغول فعالیت هستند. این ورزش به چنین افرادی کمک می کند تا بتوانند با استفاده از وزن بدن خود، تمرین های سرعتی و قدرتی انجام دهند و بدن خود را برای انجام ورزش اصلی خود آماده تر کنند. همچنین این ورزش برای افزایش فشار روی بدن بدون استفاده از هیچ گونه وزنه ای مناسب است. ورزش TRX می تواند عضلات مرکزی، بازوها، پاها، باسن و کمر را درگیر کند و آن ها را روز به روز قدرتمند و خوش فرم‌تر کند.

مزایا و معایب TRX چیست؟

در هر رشته ورزشی که فعالیت می کنید، حتماً می دانید که هر رشته ورزشی مزایا و معایب خاص خود را دارد! TRX هم مانند هر رشته ورزشی دیگر مزایا و معایب خاص خود را دارد که در این بخش می خواهیم به بررسی آن ها بپردازیم:

مزایای رشته ورزشی TRX:

  • ورزشی کاملاً عملی و موثر
  • امکان انجام ورزش در خانه، باشگاه و محیط بیرون
  • تمرینات پیشرونده
  • امکان انجام تمرین ها به صورت مبتدی یا حرفه ای
  • عدم نیاز به انجام تمرین ها در باشگاه های ورزشی
  • نیازی به استفاده وزنه های سنگین یا ماشین های ورزش نیست
  • تجهیزات ورزشی مرتبط قابل حمل
  • استفاده از وزن بدن به جای استفاده از وزنه ها
  • برنامه های تمرینی بی پایان برای وزن بدن
  • قدرت و مقاومت عضلانی را بهبود می بخشد
  • افزایش تعادل و ثبات بدن

معایب رشته ورزشی TRX:

  • امکان سخت بودن برای افراد مبتدی
  • نیاز به مربی شخصی تی ار ایکس برای افراد مبتدی
  • امکان آسیب دیدن بدن با فرم و تکنیک های نامناسب
  • سنگین نبودن تمرین ها برای عضلات پا

بنابراین این ورزش هم مزایا و معایب خاص خود را دارد که بهتر است ابتدا آن ها را به خوبی بدانید و سپس اقدام به انتخاب این رشته ورزشی کنید.

یک جلسه تمرینی TRX چگونه خواهد بود؟

اگر برای اول وارد باشگاه یکی از رشته های ورزشی شوید، حتماً چیزهای جدیدی برای شما وجود دارد و همین مسئله باعث ایجاد استرس در شما می شود! جالب است بدانید هنگامی که برای اولین بار وارد کلاس تی ار ایکس می شوید، هیچگاه چنین احساسی نخواهید داشت؛ دلیل آن هم این است که در وسایل موردنیاز برای این رشته ورزشی زیاد نیست و تنها تعدادی بند TRX که از ارتفاع مشخصی آویزان شده است را خواهید داد. البته گاهی اوقات با توجه به شرایط افراد، ممکن است این بندها در ارتفاع های مختلفی تنظیم شده باشند؛ همچنین گاهی اوقات بندهای با ارتفاع متفاوت برای انجام تمرین های ورزشی مختلف مناسب است. به عنوان مثال بندهایی که ارتفاع کمتری دارند، برای انجام تمرین های بالاتنه نظیر پرس مناسب است. به طور کلی می توان ورزش TRX را یک ورزش موثر و مفید برای افراد مختلف دانست! دلیل آن هم عبارت است از:

تی ار ایکس یکی از ورزش هایی است که در آن فشار روی بدن شما زیاد است، در حالی که از هیچ گونه وزنه ای استفاده نخواهد شد. در واقع وزن بدن شما، همان وزنی است که بدن شما باید تحمل کند. همچنین تی ار ایکس بر خلاف بسیاری از ورزش های دیگر که بر روی بخش خاصی متمرکز است، تمام بدن شما را درگیر می کند و باعث رشد آن ها می شود.

ورزش تی ار ایکس برای افراد بیمار ضرر دارد؟

یکی از مسائلی که بسیاری از افراد دقت نمی کنند، این است که ورزش های هوازی می تواند برای افراد دیابتی مضر باشد! در حالی که شاید فکر کنید افراد دیابتی باید ورزش های هوازی انجام دهند تا میزان قند خون آن ها کنترل شود. در حالی که ورزش های هوازی می تواند میزان قند خون را در بدن افزایش دهد! بنابراین اگر دیابت دارید، پیش از انجام هر ورزشی نظیر تمرین های TRX با پزشک خود صحبت کنید تا از مضر نبودن آن رشته ورزشی روی میزان قند خود مطمئن شوید. همچنین اگر بیماری قلبی دارید، باید حتماً با پزشک خود صحبت کنید. همچنین در افرادی که باردار هستند، معمولاً پزشک به کسانی که قبلاً TRX کار کرده اند اجازه تمرین می دهند؛ اما این مسئله تا زمانی باید اتفاق بیفتد که مشکلی در رابطه با بارداری به وجود نیاید.

در نهایت، اگر برای انجام ورزش TRX در خانه نیاز به خرید وسایل ورزشی دارید، پیشنهاد می کنیم از طریق فروشگاه اینترنتی ورزش کالا محصولات موردنظر را با بهترین کیفیت و قیمت خریداری کنید تا در کمترین زمان، درب منزل تحویل بگیرید.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد