6 دلیل حالت تهوع زمان ورزش

یکی از مشکلاتی که افراد مختلف هنگام ورزش با آن روبرو می شوند، حالت تهوع است! در این مقاله به بررسی 6 دلیل مهم آن می پردازیم.
6 دلیل حالت تهوع زمان ورزش

چرا موقع ورزش حالت تهوع می‌گیریم؟

ورزش کردن فواید زیادی دارد و بهتر است هر کسی بخشی از زمان روزانه خود را به ورزش اختصاص دهد! بسیاری از افراد، زمان کافی برای ورزش کردن را ندارند یا دلایل خاص خود را برای ورزش نکردن دارند. مثلاً برخی از افراد هستند که زمان و علاقه کافی برای ورزش کردن را دارند اما مشکلاتی که هنگام ورزش برای آن ها به وجود می آید، آن ها را از ورزش کردن دلسرد می کند. با وجود آن که ورزش کردن باعث ترشح اندورفین در بدن می شود و پس از ورزش باید حالتان خوب باشد، اما برخی افراد با حالت تهوع روبرو می شوند. بنابراین یکی از مشکلاتی که برای بسیاری از افراد پیش می آید، حالت تهوع هنگام ورزش است و همین مسئله باعث می شود تا افراد مختلف از ورزش دلسرد شوند. دلیل حالت تهوع هنگام ورزش چیست و چگونه می توانیم از آن پیشگیری کنیم؟ این سوالی است که در این مقاله از ورزش کالا می خواهیم به آن پاسخ دهیم.

6 دلیل مهم حالت تهوع زمان ورزش و پیشگیری از آن

اگر شما هم جزء آن دسته از افرادی هستید که به ورزش کردن علاقه دارید اما حالت تهوع شما را اذیت می کند، به راحتی می توانید از این اتفاق پیشگیری کنید. 6 دلیل مهم برای حالت تهوع زمان ورزش وجود دارد که به راحتی می توانید جلوی آن را بگیرید. در این بخش به بررسی این دلایل بسیار مهم می پردازیم:

1. شروع تمرین های ورزشی بدون گرم کردن

اگر تجربه ورزش کردن در باشگاه را داشته باشید، حتماً می دانید که برخی افراد بدون گرم کردن بدن خود، شروع به انجام تمرین های ورزشی می کنند. لازم است بدانید که پیش از انجام هر تمرین ورزشی، ابتدا باید بدن خود را گرم کنید! گرم نکردن بدن مهم ترین دلیل برای آسیب رساندن به بدن است. به عنوان مثال اگر شما در باشگاه بدنسازی بخواهید تمرینی با دمبل انجام دهید اما مچ خود را گرم نکرده باشید، ممکن است از ناحیه مچ آسیب ببینید. یکی از مهم ترین دلایل حالت تهوع زمان ورزش هم می تواند گرم نکردن بدن پیش از انجام تمرین های ورزشی باشد. هنگامی که شما بدون گرم کردن تمرین را شروع می کنید، سیستم بدن به هم می ریزد و منجر به افزایش ضربان قلب شما می شود! همین مسئله می تواند باعث بروز حالت تهوع هنگام ورزش شود.

 حالت تهوع زمان ورزش

2. پایان تمرین ورزشی بدون سرد کردن

همان قدر که گرم نکردن بدن هنگام انجام تمرین های ورزشی می تواند باعث آسیب و ایجاد حالت تهوع شود، سرد نکردن بدن هم می تواند مشکل ساز باشد. پس از ورزش بدن شما کاملاً گرم، ضربان قلب بالا و عضلات در حالتی هستند که کاملاً کش آمده اند. حال اگر پیش از اتمام ورزش، با کاهش تمرین های ورزشی و انجام تمرین سبک بدن خود را به حالت عادی (سرد) بر نگردانید، باعث ایجاد مشکل می شود. یکی از مشکلاتی که سرد نکردن بدن پس از ورزش دارد، حالت تهوع هنگام ورزش است.

3. خوردن و نوشیدن پیش از تمرین

فرآیند هضم غذا در بدن انسان به این صورت است که اگر شما چیزی بخورید، خون وارد سیستم گوارشی شما می شود و پس از جذب مواد لازم، دوباره وارد سیستم های دیگر بدن می شود. بنابراین فشار خون در این مرحله کاهش پیدا می کند! به همین دلیل است که شما نباید پیش از تمرین، غذا یا نوشیدنی سنگینی بخورید که بدن زمان و انرژی زیادی برای هضم آن نیاز داشته باشد. زیرا در این صورت فشار خون شما کاهش پیدا می کند و منجر به ایجاد حالت تهوع هنگام ورزش می شود. اگر قصد دارید پس از خوردن غذا به باشگاه بروید، باید توجه داشته باشید که حداقل 3 ساعت از زمان خوردن غذا گذشته باشد تا با مشکلی روبرو نشوید. همچنین اگر قصد خوردن چیزی قبل از باشگاه را دارید، باید کاملاً سبک باشد تا سریع هضم شود. همچنین سنگین شدن بدن شما می تواند تاثیر منفی روی انجام تمرین ها داشته باشد! مثلاً اگر غذای زیادی خورده باشید و بخواهید بارفیکس بزنید، احتمالاً بدن شما دچار مشکل و این تمرین به سختی انجام می شود.

4. سنگین بودن تمرین های ورزشی

یکی دیگر از دلایل مهم حالت تهوع زمان ورزش، انجام تمرین های ورزشی سنگین است! اگر تمرین هایی که بیشتر از قدرت بدنی شما باشد را انجام دهید، احتمال آن که هنگام ورزش فشار زیادی داشته باشید و با حالت تهوع روبرو شوید، زیاد است.

 ورزش سنگین چه تاثیری روی حالت تهوع دارد؟

5. انجام تمرین های ورزشی در گرما

ورزش کردن باید در دمای مناسب انجام شود؛ به عبارت دیگر اگر محیط خیلی گرم یا خیلی سرد باشد، مشکلاتی ایجاد می کند. مثلاً اگر در هوای گرم ورزش کنید، بدن شروع به عرق کردن می کند و همین مسئله باعث کاهش آب بدن می شود. در این صورت فشار خون شما پایین می آید و باعث ایجاد حالت تهوع زمان ورزش می شود.

6. کم آبی بدن

کم آبی بدن یکی از مهم ترین دلایل حالت تهوع است و اگر زمان ورزش آب بدن شما کاهش پیدا کند، باعث مشکلات زیادی نظیر حالت تهوع می شود. کم آبی بدن هنگام ورزش به دلایل مختلفی بستگی دارد و باید نکات مختلفی را رعایت کنید. مثلاً در ورزش بدنسازی همیشه باید آب همراهتان باشد و مصرف کنید تا بدن حداکثر بازدهی خود را داشته باشد.

7. مصرف بیش از حد کافئین، کاکائو

کافئین می تواند باعث افزایش سوخت و ساز بدن بدن شود و معمولاً برای افرادی که می خواهند لاغر شوند، توصیه می شود. با این حال اگر مصرف کافئین یا کاکائو زیاد باشد، باعث افزایش ادرار و در نهایت، کاهش آب بدن می شود. بنابراین پیش از ورزش کافئین مصرف نکنید یا اگر مصرف کردید، مقدار آن باید کاملاً کنترل شده باشد.

8. مصرف آبمیوه های صنعتی در هنگام تمرین

آبمیوه های غیر طبیعی یا به عبارت دیگر صنعتی، فقط از آب میوه تشکیل نشده اند و مواد دیگری هم دارند. همین مسئله باعث می شود تا آبمیوه صنعتی دیر هضم شود و باعث مشکلات هضم هنگام تمرین ورزشی شود. این مسئله یکی از مهم ترین دلایل حالت تهوع هنگام ورزش است! پیشنهاد می کنیم به جای آبمیوه های صنعتی، آب مصرف کنید؛ به خصوص هنگام انجام ورزش هایی نظیر حلقه ورزشی که آب بدن شما را تا حد زیادی کاهش می دهد!

در این مقاله به بررسی 8 دلیل مهم برای حالت تهوع زمان ورزش پرداختیم تا بتوانید از ایجاد این حالت در بدن خود جلوگیری کنید. اگر سوالی دارید، می توانید از طریق بخش نظرات مطرح کنید تا شما را راهنمایی کنیم.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد