همه چیز درباره ی پارگی تاندون دست و پا

همه چیز درباره ی پارگی تاندون دست و پا

در بسیاری از مواقع و با انجام حرکات ورزشی سنگین احتمال پارگی تاندون پا وجود دارد. زمانی که تاندون پا آسیب می بیند، فرد قادر به حرکت کردن و انجام هیچ گونه فعالیتی نیست. به هنگام رخ دادن پارگی، باید هرچه سریع تر به پزشک معالج مراجعه کرد، تا از آسیب های بیشتر به پا و دست جلوگیری شود. در این مقاله از ورزش کالا، می خواهیم درباره پارگی تاندون پا و دست اطلاعات مفیدی را به شما ارائه دهیم. با ما همراه باشید.

تاندون یا زردپی چیست؟

تاندون یا زردپی یک نوع بافت است که مانند طنابی محکم ماهیچه را به استخوان ها وصل می کند. تاندون ها از پا در مقابل پیچ خوردگی ها محافظت می کنند. همان طور که در بالا گفته شد، در اثر انجام فعالیت های ورزشی و ضربه محکم به پا، پارگی تاندون رخ می دهد. آسیب های تاندون ها عبارتند از:

1 - تاندونیت یا التهاب زانو

ضربه شدید و پیچ خوردن پا از علت های بروز آسیب تاندونیت است. تاندونیت با علائمی همچون درد، تورم و داغ شدن بدن در فرد ظاهر می شود.

2 - پارگی

پارگی تاندون پا در اثر فشار مضاعف حین انجام فعالیت ها و وارد شدن ضربه به پا است. پارگی تاندون ها با علائم درد، متورم شدن و ضعف در ناحیه مچ پا نمایان می شود.

3 - سابلوکساسیون

آسیب دیدن و ضربه منجر به سابلوکساسیون در فرد می شود. این عارضه می تواند یک اتفاق مادرزادی نیز باشد. سابلوکساسیون دارای علائمی همچون منقبض شدن پا، احساس ضعف در پا و بروز درد پشت استخوان مچ پا است.

کشیدگی تاندون دست

تاندون دست اغلب بر اثر استفاده مکرر از دست و شانه رخ می دهد. در بیشتر موارد بلند کردن اجسام سنگین در پارگی تاندون دست بی تاثیر نیست. بسیاری از ورزشکاران نمیدانند از چه دمبلی استفاده کنند. ما در مقاله دمبل چند کیلویی بزنیم شما را راهنمایی کرده ایم. عواملی همچون سن، موقعیت های شغلی سنگین و انجام حرکات ورزشی سنگین مکن سبب بروز پارگی تاندون شانه شود. علائم کشیدگی تاندون دست عبارتند از:

  • احساس درد در ناحیه شانه و دست
  • شنیدن صدا به هنگام استفاده از دست
  • عدم حرکت دست به راحتی

درمان کشیدگی تاندون دست راست

برای درمان کشیدگی دست راست و دست چپ در وهله ی اول به پزشک مراجعه کنید. در صورت نداشتن نیاز به عمل جراحی نکات زیر را انجام دهید تا دوباره بتوانید با دست خود کار کنید. راه های درمان درد تاندون آرنج دست عبارتند از:

1 - انجام حرکات ورزشی ساده

2 - بستن دست با باند یا آتل

3 - استفاده از پماد و ژل های ضد التهاب

درمان پارگی تاندون پا

شاید برای هم سوال پیش آمده باشد که تاندون پا کجاست؟ آشیل پا کجاست؟ تاندون پا در پشت پا و استخوان پاشنه قرار دارد. زمانی که فرد دچار پارگی تاندون پا می شود، با مراجعه به دکتر و انجام آزمایشات مرتبط، دکتر تشخیص می دهد آیا پارگی تاندون به عمل جراحی نیاز دارد یا خیر. بسیاری از پارگی ها با گچ گرفتن یا بستن آتل درمان می شود. داروهای التهابی با تجویز پزشک معالج، به تسکین درد ناشی از پارگی کمک زیادی می کند. 

مدت زمان ترمیم تاندون پا

زمانی که طبق تشخیص پزشک معالج، بیمار به جراحی نیاز پیدا می کند، عمل جراحی بر روی پا صورت می گیرد. بعد از پایان عمل، باید مدت زمانی کوتاهی در گچ یا آتل قرار بگیرد. سپس بعد از گذشت دو هفته، با مراجعه به پزشک  پای بیمار معاینه شده و سپس بخیه ها کشیده می شود. در صورتی که فرد به جراحی نیاز نداشته باشد، با مصرف داروهای تجویز شده، پروسه درمان خود را تکمیل می کند.

علائم پارگی تاندون پا

پارگی تاندون پا دارای علائمی است که با بروز آنها باید هرچه سریع تر برای درمان به پزشک متخصص مراجعه کنید. این علائم عبارتند از:

1 - احساس درد شدید در قسمت مچ پا

2 - سفت شدن و متورم شدن مچ پا

3 - کبود شدن و ضعف شدید در ناحیه پا

4 - عدم ایستادن بر روی پا

5 - ایجاد فرورفتگی در تاندون ها

چه ورزش هایی برای درمان پارگی تاندون پا مناسب است؟

انجام حرکات ورزشی در کاهش درد و جلوگیری از پارگی تاندون ها بسیار موثر است. ورزش کردن سبب بهبود و تسکین درد پا می شود. ورزش های پیشنهادی برای درمان پارگی تاندون پا عبارتند از:

1 - انجام حرکت کششی پا به وسیله کش ورزشی

ابتدا بر روی یک سطح صاف نشسته، پای خود را دراز کنید و به وسیله کش ورزشی که به پای آسیب دیده حلقه شده است، حرکت کششی را انجام دهید و پا را به سمت بدن بکشید. حدود 30 ثانیه در همین حالت بمانید و دوباره تمرین را انجام دهید.

2 - انجام حرکت کششی به صورت ایستاده

رو به روی یک دیوار بایستید. کف دستان خود را بر روی دیوار قرار داده، سپس پای آسیب دیده را به سمت عقب ببرید. به آرامی به دیوار فشار وارد کنید. به مدت 30 ثانیه در این حالت بمانید و دوباره به حالت اول برگردید.

3 - انجام حرکت دراز کش پا

به پهلو بر روی زمین دراز بکشید. به گونه ای که پای آسیب دیده در بالا قرار گرفته باشد. حالا به آرامی پای آسیب دیده را به سمت بالا بیاورید. دوباره به حالت اولیه برگردید.

4 - حرکت کششی پاشنه پا

ابتدا بر روی پای خود بایستید. سپس بر روی پنجه ایستاده و خود را به سمت بالا بکشید. دوباره به حالت اولیه برگردید و این تمرین را به مدت 15 ثانیه انجام دهید.

پارگی تاندون پا در چه ورزش هایی بیشتر رخ می دهد؟

بسیاری از ورزشکارانی که در رشته های مختلف ورزشی فعالیت می کنند، ممکن است با ضربه یا حتی انجام حرکات سنگین دچار عارضه پارگی تاندون پا شود. این آسیب ها در ورزش هایی نظیر والیبال، فوتبال، تنیس، دومیدانی، بسکتبال و بیسبال رخ می دهد.

 تاثیر فیزیوتراپی بر پارگی تاندون پا

انجام تمرینات فیزیوتراپی سبب بهبود پارگی تاندون پا می شود و سرعت درمان را افزایش می دهد. تشخیص و انجام فیزیوتراپی بر عهده ی پزشک معالج است. با دستور پزشک و انجام تمرینات فیزیوتراپی می توان از بروز درد در ناحیه پا جلوگیری کرد.

درمان خانگی کشیدگی تاندون دست و پا

زمانی که به پزشک معالج مراجعه می کنید و دکتر تشخیص می دهد نیازی به عمل جراحی نیست بهترین روش درمان کشیدگی تاندون دست و پا در طب سنتی است. درمان های خانگی کشیدگی تاندون دست و پا عبارتند از:

1 - گرم نگه داشتن محل آسیب دیده

با استفاده از باندهای پزشکی محل آسیب دیده را محکم ببندید. بستن باند سبب کاهش درد می شود.

2 - مالش دست و پا با روغن زیتون

ماساژ محل مورد نظر با روغن های گیاهی نظیر زیتون سبب کاهش التهاب و درد در تمامی قسمت های آسیب دیده می شود. مقداری روغن زیتون را کف دست بریزید و به صورت دورانی محل درد را ماساژ دهید.

3 - استفاده از ژل گیاه آلوورا 

قطعا از تاثیر بسیار عالیه گیاه آلوورا بی خبرید. این گیاه در کاهش درد بسیار موثر است. به این صورت که مقداری از ژل را روی دست یا پا آسیب دیده ریخته و ماساژ دهید. 

4 - استفاده از کمپرس یخ

گذاشتن یخ بر روی محل آسیب دیده سبب جریان افتادن خون می شود و از درد و التهاب جلوگیری می کند. به یاد داشته باشید که یخ را داخلی یک پارچه گذاشته و سپس بر روی دست یا پا آسیب دیده بگذارید.

مراقبت های بعد از کشیدگی تاندون پا

بعد از آسیب های وارد شده به تاندون پا می بایست یک سری نکات را رعایت کنید تا بتوانید هر چه زودتر به زندگی عادی خود برگردید. در این قسمت قصد داریم مراقبتهای لازم بعد از کشیدگی تاندون پا را به شما معرفی کنیم.

1 - استفاده از عصا برای کمک در راه رفتن

2 - قرار دادن کمپرس یخ روی پای آسیب دیده

3 - استفاده از جوراب های ساق بلند برای جریان داشتن خون

سخن پایانی 

همان طور که در بالا گفته شد پارگی تاندون دست و پا در اثر استفاده بیش از حد از دست و پا رخ می دهد. زمانی که این اتفاق برای شما می افتد سریعا به دکتر مراجعه کنید تا روند بهبودی سریع تر انجام شود.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد