انواع تیپ‌های بدنی و رژیم غذایی را بشناسید

  • منبع: کتاب صفر تا صد فیتنس
  • تاریخ: شنبه 30 فروردین 1399 - 18:41
  • نویسنده: شعبانیان
  • صفحه: وبلاگ
  • بازدید: 1364
همه شبیه هم به دنیا نمی آیند. افراد به طورکلی در 3 دسته متفاوت قرار میگیرند. این به این معتی نست که شما در بهبود چشمگیر بدنتان محدود هستید.صرفاً به ای معنی است که باید رژیم غذایی تان را به شیوه صحیحی طراحی کنید تا رسیدن به بدنی عالی امکان‌پذیر شود.
انواع تیپ‌های بدنی و رژیم غذایی را بشناسید

انواع تیپ‌های بدنی و رژیم غذایی کدام اند؟

همه شبیه هم به دنیا نمی آیند. افراد به طورکلی در 3 دسته متفاوت قرار میگیرند. این به این معتی نست که شما در بهبود چشمگیر بدنتان محدود هستید.صرفاً به این معنی است که باید رژیم غذایی تان را به شیوه صحیحی طراحی کنید تا رسیدن به بدنی عالی امکان‌پذیر شود. رژیم و تمرینات‌تان باید بر حسب تیپ بدنی خودتان طراحی شوند.

تیپ بدنی اکتومورف‌ها

افراد با تیپ بدنی اکتومورف، عموماً بدن‌هایی دارند که در به دست آوردن حجم عضلانی مشکل دارند. افراد لاغر و استخوانی. اکتومورف ها به کالری بیشتری نیاز دارند چون سرعت متابولیسم پایه بدن‌شان بسیار سریع‌تر از دیگران است. این مورد به سادگی با خوردن بیشتر جبران می‌شود.

 

تیپ بدنی مزومورف‌ها

مزومورف ها به طورکلی دارای متابولیسم بسیار خوبی هستند و به راحتی عضلانی می شوند. آن‌ها خوش شانس هستند. مزومورف ها نیاز به رژیم غذایی بسیار مشابه به اکتومورف ها دارند، فقط به مقدار کمتری باید بخورند و نیاز  روزانه‌شان به انرژی کمتر از اکتومورف ها است.

افراد با تیپ بدنی اندومورف‌ها

اندومورف‌ها معمولاً دارای سرعت متابولیسم پایه آهسته‌ای هستند. بدنشان تمایل یادی به حفظ چربی‌ها دارد. هنگاه طراحی یک رژیم غذایی، باید کلری کمتری مصرف کنند تا خوش اندام بمانند. این افراد به راحتی تپل و به سختی لاغر می‌شوند.

راهکار موثر برای رژیم غذایی

با مکمل شما رشد نخواهید کرد، اما با رژیم غذایی این اتفاق می افتد. برای رشد به غذای خوب نیاز دارید، و رژیم غذایی کلید اصلی موفقیت شماست. تمرین و ورزش بدون رژیم غذایی درست بی تأثیر است، دیگر بیشتر از این نمی توانم تأکید کنم که برای اینکه به جایی برسید باید رژیم غذایی تان عالی باشد. افرادی را دیده ام که بعد از سال ها ورزش به هیچ جا نمی رسند. به این دلیل که رژیم غذایی آن ها هدفمند نبوده، تمام زمانی که در باشگاه صرف کرده اند هدر رفته، درصورتی که نباید این طور می شد.

نسبت به تیپ بدنی خودتان دید واقع‌بینانه داشته باشید

اولین و مهمترین چیز در رژیم غذایی این است که واقع‌بینانه باشد. هنگام طراحی یک رژیم غذایی، باید اطمینان حاصل کنید که نه تنها زمان بندی وعده های غذایی‌تان در برنامه روزانه تان بگنجد، بلکه بتوانید برای آن وعده ها، غذایی را از قبل آماده کنید. همچنین باید دید واقع بینانه ای نسبت به حجم غذایی که می خواهید بخورید داشته باشید، مخصوصاً در دوره ی حجم‌گیری. اغلب افراد تازه کار در دوران حجم‌گیری تصمیم میگیرند که غذای زیادی بخورند، ولی چون سیر میشوند، در نهایت وعده های غذایی برنامه ریزی شده را جا می‌اندازد و کار خراب می‌شود، در دوران حجم نیاز هست که بیش از سیر شدن غذا بخورید.

کالری‌هایتان را بشمارید

دقیق باشید، اگر هدفتان دستیابی به بدنی عالی است، تقریبی عمل کردن کافی نیست. مسئله، شمارش کالری هر چیزی که می خورید نیست، بلکه برنامه ریزی برای چیزهایی که میخوید مهم است. برای شروع احتمالاً بهتر باشد که چند برنامه غذایی را از اول طراحی کنید و از آنها استفاده کنید، تا هم دل‌زده نشوید، هم برنامه درستی از قبل داشته باشید تا مجبور نباشید هر روز وعده‌های غذایی تان را برنامه ریزی کنید. برای روزهای‌تان همیشه چند برنامه آماده داشته باشید و به آنها بچسبید.

عدم برنامه‌ریزی ورزش و برنامه ریزی غذایی یعنی برنامه ریزی برای شکست

شما به برنامه ریزی نیاز دارید، نه  فقط برای اینکه چی بخورید، بلکه باید مطمئن شوید آن وعده غذایی در زمان موردنظر آماده باشد. مهم ترین نکته ای که می توانم به شما گوشزد کنم این است که از شب قبل غذا را آماده کنید. بسته  بندی کنید و در زمان دلخواه از ماکرو ویو استفاده کنید. اگر بتوانید غذای کل روز را از اول آماده کنید بهانه ای برای جا انداختن وعده های غذایی تان وجود نخواهد داشت و پایبندی به برنامه غذای تان آسان تر خواهد بود.

نسبت های درشت مغذی ها در زمان حجم

به چربی ها، پروتئین ها، کربوهیدرات ها درشت مغذی گفته می شود.

نسبت ایده آل در رژیم غذایی برای بیشتر افراد به شرح زیر است:

پروتئین: 40 درصد

کربوهیدرات: 40 درصد

چربی: 20 درصد

اگر از این نسبت ها پیروی کنید، و بسته به هدفتان کالری مورد نیازتان را، محاسبه کنید، به طور خودکار میزان مناسبی از هر چیزی که نیاز دارید را دریافت خواهید کرد. برای اندومورف ها رایج است که مقدار چربی را تا 10 درصد کاهش دهند و پروتئین و کربوهیدرات را به طور مساوی افزایش دهند.

 دلیل نیازتان به آب چیست؟

بدن‌تان عمدتاً از آب تشکیل شده است، به خصوص عضلات‌تان. بدون آب عضلاتی وجود ندارند، پس باید همیشه بدن تان را پر آب نگه دارید. همچنین به آب نیاز دارید تا اندام تان درست کار کنند، و بدنتان مواد غذایی را به درستی به عضلات انتقال دهد، و برای صد ها دلیل دیگر. به طور خلاصه، شما به آب نیاز دارید، آن هم مقدار زیادی آب.

 

چقدر آب نیاز دارم؟

حداقل به نوشیدن 3 لیتر آب در روز نیاز دارید. برای بعضی ها بسیار زیاد به نظر می‌رسد، چون هرگز به مقدار کافی آب نخورده اند اما این حداقل میزان مصرف است.

شما برای رشد به آب نیاز دارید، برای خودتان کم نگذارید. بعلاوه، خودتان را با گفتن اینکه من 500 میلی‌لیتر شیر نوشیدم که مقداری از آن آب است، گول نزنید، این یک تله است، حداقل 3 لیتر آب در طول روز بنوشید. از لحظه ای که احساس تشنگی می‌کنید، در واقع شدیدا دچار کم آبی هستید، پس در اسرع وقت برطرفش کنید.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد