مشکل چاقی کودکان چیست و چطور حل می شود؟

مشکل چاقی کودکان چیست و چطور حل می شود؟

مشکل چاقی کودکان یک بیماری جدی است که سلامت کودک را به خطر می اندازد. اگر این بیماری از همان کودکی درمان نشود، سلامت بدن را در بزرگسالی به خطر می اندازد. اضافه وزن کودکان سبب بوجود آمدن بیماری هایی نظیر دیابت، فشارخون و کلسترول می شود. چاقی مفرط در کودکان باید با پیروی از سبک زندگی سالم و انتخاب نحوه ی صحیح غذا خوردن کنترل شود. براساس تحقیقات صورت گرفته از هر 4 کودک متولد شده، 1 کودک به اضافه وزن دچار شده است. شاخص توده بدنی کودکان برای تشخیص این بیماری به میزان قد و وزن اندازه گیری می شود. مشکل چاقی در بچه ها علاوه بر تاثیر فیزیکی، بر روح و روان او تاثیر منفی می گذارد. زیرا با وجود وزن بالا انجام فعالیت و بازی برای کودک میسر نیست و احساس سرخوردگی را در بین دوستانش برای اون بوجود می آورد.

دلایل چاقی کودکان

در چرخه ی چاقی کودکان بسیاری از دلیل ها وجود دارند که عامل اصلی اضافه وزن هستند. عدم انجام هیچ گونه فعالیتی و پرخوری سبب بروز چاقی فرزند شما می شود. عادت به مصرف مواد خوراکی همچون چیپس، پفک ، غذاهای پرکالری و چرب کودک را در معرض چاقی قرار می دهد. بسیاری از دلایل دیگر وجود دارند که عبارتند از:

1 - مصرف غذاهای فست فود

مصرف فست فود و غذاهای چرب در کودکان به دلیل نداشتن ارزش غذایی بسیار برای بدن مضر است. مصرف این غذاهای ناسالم سبب بروز بیماری ها از جمله چاقی می شود و مانع از رشد و تکامل بدن می شود. 

2 - خوردن وعده غذایی بزرگتر

والدین باید وعده غذایی مناسب کودک را برای او تهیه کنند. پرخوری کردن سبب تسریع در روند چاقی می شود. پس مراقب وعده های غذایی فرزند خود باشید. استفاده از بشقاب کودک مانع از خوردن وعده غذایی بزرگتر می شود.

3 - نوشیدن آب میوه های قندی و گازدار

بسیاری از والدین در صدد این هستند تا کودکان خود را از نوشیدن نوشابه و آبمیوه های مضر باز دارند. مصرف این نوشیدنی ها علاوه بر چاقی سبب بروز بسیاری از بیماری ها و پوسیدگی دندان ها می شود. کنترل نوشیدن آبمیوه ها و نوشابه ها توسط والدین، سلامت کودک را حفظ می کند.

4 - عدم داشتن تحرک بدنی

نداشتن فعالیت و تحرک بدنی ابتلا به چاقی را برای فرزند شما در بر دارد. بسیاری از کودکان ساعات طولانی از شبانه روز را جلوی تلویزیون سپری می کنند یا زمان خود را صرف استفاده از گوشی و تبلت می کنند. عدم فعالیت در کودکی سلامت کودک شما را در بزرگسالی تهدید می کند. حتما ساعاتی از روز را به ورزش کردن اختصاص دهید تا کودک از شما الگو برداری کند و به فعالیت بپردازد. 

5 - عوامل ژنتیکی و ارثی

والدینی که چاق هستند، فرزندان آنها نیز چاقی را به ارث می برند. عوامل ژنتیکی در چاقی و اضافه وزن بی تاثیر نیست. همچنین با توجه به تحقیقات صورت گرفته خطر ابتلا به چاقی در کودکانی که مادر آنها به دیابت مبتلا هستند بیشتر است.

علت چاقی ناگهانی کودکان

همانطور که در بالا گفتیم پرخوری و عدم تحرک بدن در چاقی بسیار تاثیرگذار است. مشکل اضافه وزن آینده ی کودک را به خطر می اندازد. عوامل دیگری وجود دارند که موجب چاقی ناگهانی کودکان می شود. 

علت چاقی ناگهانی بچه ها عبارتند از:

1 - تیروئید کم کار

چاقی و اضافه وزن تنها با پرخوری و ارثی به به وجود نمی آید. زمانی که تیروئید کم کار باشد، موجب اضافه وزن می شود. تیروئید یک غده در گلو است و در دو نوع پرکار و کم کار وجود دارد. با مراجعه به پزشک معالج این مشکل حل شدنیست. 

2 - پیروی از رژیم غذایی نامناسب 

استفاده از مواد خوراکی غیر بهداشتی و مضر سبب تسریع در روند چاق شدن می شود. حتما برای فرزندان خود یک رژیم غذایی سالم برنامه ریزی کنید. کودک خود را به سالم خوری تشویق کنید تا خوردن مواد غذایی سالم روی بیاورد.

3 - نقش بیماری آسم و آلرژی در چاقی

بسیاری از کودکان به دلیل ابتلا به بیماری آسم نمی توانند مانند دیگر بچه ها فعالیت کنند. عدم تحرک کافی بدن چاقی را به ارمغان می آورد. 

بهترین دارو برای درمان اضافه وزن کودکان

زمانی که کودک شما به چاقی مبتلا می شود، باید دلایل آن را بررسی کنید و سپس به درمان بپردازید. به هنگام مراجعه به پزشک متخصص، با تجویز داروهایی همچون متفورمین، نورآدرنالین، سیبوترامین و گلایسمیک درمان را آغاز می کند. گاهی اوقات پزشک معالج در صورت نارضایتی و پیش نرفتن درمان به درستی، عمل جراحی را توصیه می کند.

درمان چاقی در کودکان

 برای درمان چاقی کودکان چه باید کرد؟ آیا این مشکل حل شدنی است؟ سوالی که ذهن اغلب خانواده ها را درگیر کرده است. با انجام بسیاری از راهکارها می توان از بروز چاقی جلوگیری کرد. اگر فرزند شما هم از چاقی رنج می برد، توصیه های زیر را مطالعه کنید.

  • پیروی کل اعضای خانواده از سبک زندگی سالم و رژیم غذایی مناسب
  • حذف میان وعده های مضر و ناسالم
  • مصرف غلات ها، حبوبات و سبزیجات
  • ورزش کردن و جلوگیری از بی تحرکی
  • داشتن خواب کافی طی شبانه روز
  • جلوگیری از یکجا نشینی 
  • دوری از اضطراب و استرس

کلام پایانی 

چاق شدن کودکان سبب بروز بسیاری از بیماری ها و به خطر افتادن سلامت آنها در بزرگسالی می شود. برای جلوگیری از اضافه وزن کودک دلبند شما، می بایست از یک رژیم غذایی صحیح و سبک زندگی سالم پیروی کنید تا به اضافه وزن دچار نشود. امیدواریم با مطالعه این بلاگ از سایت ورزش کالا، اطلاعات مناسب را کسب کرده باشید. 

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد